رافائل کولانتونیو، بنیانگذار استودیو Arkane (خالق عناوینی چون Dishonored و Prey)، بهشدت از مدل سرویس اشتراکی Xbox Game Pass انتقاد کرده و آنرا “مدلی ناپایدار و آسیبزننده به صنعت بازی” میداند. او در واکنش به اخراج حدود 9000 کارمند از بخش Xbox Game Studios نوشت: «چرا کسی به این موضوع اشاره نمیکند؟ آهان، Game Pass.
کولانتونیو ادامه داد: «Game Pass بیش از ده سال است که با پول بیپایان مایکروسافت یارانه داده شده، اما در نهایت باید با واقعیت روبهرو شد. این سرویس نمیتواند همزمان با دیگر مدلهای تجاری ادامه دهد؛ یا همه را نابود میکند یا خودش متوقف میشود» . وی پیشنهاد کرد این سرویس باید محدود به آرشیو بازیهای قدیمی باشد تا آسیب کمتری به فروش بازیهای AAA و توسعهدهندگان وارد شود .
پیشنهاد مرتبط: بهترین پلتفرم های خرید و دانلود بازی
این انتقادها بعد از بسته شدن استودیوهایی مانند Arkane Austin، Tango Gameworks و The Initiative و لغو پروژههایی مثل Perfect Dark شدت گرفتهاند.
در حالی که معاون اجرایی Xbox، فیل اسپنسر، از سوددهی Game Pass سخن گفته، برخی توسعهدهندگان معتقدند برای استودیوهای مستقل یا پروژههای نوآورانه این مدل نامناسب است.