همه چیز درباره فریم ریت و تأثیر آن بر بازی ها

22
تصویری برای بیان اینکه fps چیست

فریم ریت از جمله فاکتورهایی است که همیشه برای گیمینگ اهمیت دارد. در بازی های آنلاین، فریم ریت تا حدی مهم است که حتی روی نتیجه بازی هم اثر می گذارد و بازیکنی که فریم ریت بهتری در اختیار دارد زودتر از دیگران می تواند به همه اتفاق ها واکنش نشان دهد. در این مطلب خواهیم دید فریم ریت یا Fps چیست ؟ بهترین اف پی اس چیست؟ و اینکه FPS بالا خوب است یا پایین؟

علاوه بر این، فری سینک و جی سینک را به عنوان فناوری هایی که کمک می کنند پارگی تصویر کمتر شود و در نتیجه بازی و فیلم های روان تری را شاهد باشیم، بررسی میکنیم. با پروچس همراه باشید.

فریم ریت یا FPS چیست؟

فریم ریت در حقیقت فرکانسی است که مشخص می کند چند تصویر یا فریم متوالی باید در واحد مشخصی از زمان به نمایش درآید. اندازه گیری این فرکانس با واحد FPS صورت می گیرد.

مثلا فریم ریت 60 نشان دهنده این است که در هر ثانیه 60 فریم متفاوت پشت هم نمایش داده می شوند.

♦ فریم ریت بالاتر باعث می شود گیم پلی راحت تر پیش برود زیرا سرعت نمایش تصویر را بالا می برد.

Fps مخفف چیست؟

FPS مخفف Frames per second و به معنای فریم بر ثانیه است.

نقش مانیتور و کارت گرافیک در فریم ریت چیست؟

قابلیت های مانیتور و توان کارت گرافیک بر روی فریم ریت اثر می گذارد. مهم است که بدانید مانیتورتان حداکثر چند تصویر را می تواند در ثانیه نشان دهد؟ فریم ریت هر چقدر هم که بالا باشد بیشتر از توان مانیتور نمی توانید از آن بهره ببرید.

برخی از فاکتورهای مربوط به فریم ریت
¬¬¬¬با تغییر برخی از ویژگی های مربوط به کارت گرافیک یا بازی می توان فریم ریت را تغییر داد.

همان طور که گفتیم پتانسیل های مانیتور و قدرت کارت گرافیک تعیین می کند که بازی شما تا چه حد روان پیش خواهد رفت.

  • تراشه GPU مسئول انجام محاسبات مختلف برای تولید تصاویر است. هر چه کارت گرافیک قوی تر باشد تصاویر قوی تری هم تولید می شود. یک کارت گرافیک که قدرت کافی ندارد باز هم کار نمایش تصاویر را انجام می دهد اما این کار کندتر و با شکست های مختلفی انجام می شود.
  • هر چه تصاویر بدون وقفه و پشت هم پخش شوند، حرکت را طبیعی تر و بدون وقفه حس خواهید کرد.

در مانیتور برای بیان زمان ظاهر شدن فریم ها از واحد هرتز استفاده می شود. مثلا وقتی قابلیت نمایش مانیتور به میزان 2 فریم بر ثانیه است، می گوییم مانیتور 2 هرتز است و در این شرایط در هر ثانیه 2 تصویر پشت هم به شما نمایش داده می شود.

اما آیا فریم ریت بالاتر بهتر است یا خیر؟ خطاهای مختلف همگام سازی ممکن است باعث شود فریم ریت بیش از حد معمول بالا باشد. در این شرایط ممکن است مانیتور بیش از اندازه بارگذاری شده و در نتیجه شما را دچار دردسرهای مختلفی کند.

برای انتخاب مانیتور و کارت گرافیک باید این دو را با هم هماهنگ کنید. مثلا وقتی قدرت کارت گرافیک تان 120 هرتز است چرا مانیتوری بخرید که قدرت پردازش تصویر بالاتری دارد در حالی که گرافیک توانایی ایجاد چنین فریم ریتی را ندارد؟ و عکس این موضوع هم صادق است. یعنی شما نهایتا فریم ریتی را می بینید که مانیتور قابلیت پردازش آن را داشته باشد. حتی اگر کارت گرافیک تان خیلی قوی تر باشد باز هم فریم ریت با توجه به میزان قابلیت مانیتور تعیین می شود!

♦ علاوه بر فریم ریت، فاکتورهای مختلف دیگری مثل CPU ،GPU و VRAM هم در داشتن گیمینگ قوی تر و روان تر موثر است.

فریم ریت مناسب برای بازی

بسته به این که گیم از چه نوعی است، نرخ فریم لازم می تواند متفاوت باشد. بازی های معمولی را می توانید با 30 فریم در ثانیه پیش ببرید این در حالی است که بازی های رقابتی و چند نفره معمولا به فریم ریت بالاتری احتیاج دارند. معمولا این موضوع در بازی های آنلاین اهمیت بالایی دارد.

یک بازی با فریم ریت 30
بازی های زیادی با فریم ریت 30 انجام می شوند ولی برای بازی های رقابتی به فریم ریت بالاتر احتیاج دارید.

فریم ریت باید به قدری باشد که بتواند همه چیز را سریع به کاربران نشان دهد تا آن ها سریعا واکنش نشان داده و از جریان بازی عقب نمانند.

4 براکت متداول فریم ریت در بازی ها

شما می توانید بسته به سخت افزار و نوع بازی فریم ریت های مختلفی را تجربه کنید.

فریم ریت 30

حداقل فریم ریت لازم برای گیمینگ 30 است و اکثر بازی های معمول از این فریم ریت استفاده می کنند. معمولا در بازی های تک نفره همین فریم ریت کافی است و می تواند تجربه خوبی از روان بودن بازی برایتان باشد.

فریم ریت 60

در فریم ریت 60 تعداد تصاویر نشان داده شده دو برابر حالت قبل است. در نتیجه شما با تاری یا کندی تصاویر مواجه نمی شوید و بازی جذاب تری خواهید داشت.

فریم ریت 120

اگر صفحه نمایش تان قابلیت رفرش ریت کمتر از 120 داشته باشد نمی تواند از تمام قابلیت فریم ریت 120 استفاده کند. وقتی با فریم ریت 120 بازی می کنید متوجه تفاوت آن با فریم ریت 60 می شوید اما نه به اندازه ای که فریم ریت های 60 و 30 این تفاوت را به شما نشان می دهند.

تصویری از تفاوت فریم ریت های 60 و120
برای استفاده حداکثری از فریم ریت باید مانیتوری با رفرش ریت بالا داشته باشید.
  • معمولا برای بازی های رقابتی از این فریم ریت استفاده می شود. برای این که بتوانید از این فریم ریت استفاده کنید باید دیوایسی داشته باشید که رفرش ریت بالایی داشته باشد.
  • برای بعضی از بازی های تک نفره و به جهت استفاده از فریم ریت 120 باید تعدادی از ویژگی های کارت گرافیک را کاهش دهید.

فریم ریت 240

برای استفاده از این فریم ریت به مانیتوری احتیاج دارید که بتواند سرعت مد نظر را پوشش دهد. معمولا گیمرهای حرفه ای و شرکت کنندگان تورنومنت ها از این فریم ریت استفاده می کنند.

عومل موثر در تعیین فریم ریت چیست؟

عوامل مختلفی می تواند روی میزان فریم ریت اثرگذار باشد. برای داشتن یک تجریه گیمینگ پرهیجان و نرخ فریم بالا باید به همه عوامل موثر در آن دقت کرده و تغییرات لازم را انجام دهید. اما ببینیم که این عوامل تاثیر گذار در تعیین FPS چیست:

رفرش ریت مانیتور

همه صفحه های نمایشگر نرخی به نام رفرش ریت دارند. این نرخ میزان سرعت بازیابی تصویر را نشان می دهد. هر چه رفرش ریت بالاتر باشد می توان نتیجه گرفت که نمایشگر برای دفعات بیشتری در ثانیه اپدیت می شود و در نتیجه تصاویر بیشتری را می تواند بدون وقفه نشان دهد.

بسته به نوع بازی هایی که انجام می دهید مانیتوری با رفرش ریت 120 یا بالاتر می تواند برایتان مناسب باشد.

تصویری از اثر رفرش ریت مانیتور بر روی روان بودن فیلم و بازی
رفرش ریت مانیتور باید با فریم ریت متناسب باشد تا بهره وری حداکثری از هر دو را داشته باشید

قابلیت های سخت افزاری سیستم

سخت افزار و مخصوصا کارت گرافیک نقش مهی در کیفیت بازی ها دارد. حتی با گران ترین و بهترین مانیتورهای گیمینگ هم اگر سخت افزار سیستم تان شرایطش را نداشته باشد نمی توانید فریم ریت بالاتر را تجربه کنید.

♦ قطعات مختلفی مثل CPU، RAM و غیره هم در فریم ریتی که در دسترس شماست، نقش دارد.

نوع بازی

فریم ریت می تواند برای انواع مختلف بازی متفاوت باشد.اما درکل فریم ریت 60 به سادگی کیفیت خوبی از بازی را در دسترس تان می دهد.

بازی ها بسته به موتور گرافیکی، افکت های مختلف و غیره شرایط متفاوتی دارند که بر سرعت اجرای آن ها اثر می گذارد. با تغییر در رزولوشن و وضوح اجرای بازی می توانید فریم ریت را افزیش دهید.

مفهوم فریم ریت در بازی های چند نفره مهم تر و اثرگذارتر است زیرا پای رقابت درمیان است. برای بازی های رقابتی و به شرط داشتن شرایط لازم خوب است از فریم ریت های 3 رقمی استفاده کنید.

♦ توسعه دهندگان بازی های مختلف معمولا بازی را بهینه سازی می کنند تا اجرای آن روان تر باشد.

مشاهده میزان نرخ فریم در برنامه ها و بازی های مختلف

برای این کار می توانید از برنامه های مختلفی مثل MSI Afterburner یا نرم افزار AMD Radeon استفاده کنید.

کارت گرافیک Nvidia

اگر کارت گرافیک تان انویدیا (Nvidia) است می توانید از طریق GeForce Experience از ردیاب FPS روی بازی تان استفاده نمایید. کافی است GeForce Experience را باز کنید و به قسمت Settings وارد شوید. پس از آن باید گزینه In-Game Overlay را فعال نمایید. سپس مسیر Settings > HUD Layout > FPS Counter را پیش رفته و مکان مد نظر را انتخاب کنید.

برنامه GOG Galaxy

برنامه GOG Galaxy گزینه ای ندارد که بتوانید از طریق آن شمارنده FPS را فعال کنید اما می توانید کلیدهای میانبر Ctrl + Shift + Tab را فشار دهید تا ردیاب مد نظر نمایش داده شود.

برنامه GOG Galaxy

بازی های یوبی سافت

در مورد بازی های یوبی سافت می توان از طریق Ubisoft Connect که یک برنامه دسکتاپ است، شمارنده فریم ریت را فعال کرد. کافی است از مسیر Settings > General در منوی همبرگری برنامه، گزینه Display FPS counter in game را بزنید.

فریم ریت چیست

بازی های EA

برای بازی های EA روی تب Origin کلیک کرده و وارد قسمت Application Settings شوید. پس از انتخاب Origin In-Game باید گزینه Display FPS Counter را از منوی کشویی انتخاب نمایید. اکنون کافی است جای مد نظر برای نمایش شمارنده FPS را تعیین کنید.

نرخ فریم چیست

Steam

Steam به شما اجازه می دهد از شمارنده فریم ریت درون خود بازی استفاده کنید. مسیر Settings > In-Game > In-Game FPS Counter را دنبال کنید و مکان مد نظر را در منوی کشویی انتخاب نمایید.

بهترین اف پی اس چیست

برنامه MSI Afterburner

این برنامه کارت گرافیک را اورکلاک می کند. با همه کارت گرافیک ها می توانید از این برنامه استفاده نمایید. پس از نصب MSI Afterburner مطمئن شوید که برنامه سرور آماری RivaTuner را دارد.

ابتدا Afterburner را باز کرده و سپس وارد قسمت تنظیماتش شوید. اکنون باید روی گزینه Monitoring tab کلیک کنید. در این قسمت می توانید علاوه بر نشانگر فریم ریت گزینه های دیگری مثل سرعت فن و غیره را هم انتخاب نمایید.

سیستم اندازه گیری FPS

نرم افزار AMD Radeon

در صورتی که کارت گرافیک تان AMD Radeon است، نرم افزار AMD Radeon می تواند به شما کمک کند بدون این که نیاز به نصب هیچ برنامه اضافه دیگری داشته باشید.

برای این کار باید وارد تب Performance در برنامه شوید. در برگه Tracking می توانید گزینه های مختلفی مثل FPS و VRAM را فعال کنید تا اطلاعات لازم را به شما بدهد. بر روی تب Overlay کلیک کرده و گزینه Show Metrics Overlay را بزنید.

بررسی تنظیمات بازی

اکثر بازی ها اجازه می دهند در تنظیمات خودشان نرخ فریم ریت را ردیابی کنید و نیازی به هیچ برنامه اضافه ای نداشته باشید. به عنوان مثال شیوه انجام این کار را برای دو بازی ذکر می کنیم.

  • در بازی Fortnite می توانید از مسیر Settings > Video > Show FPS عمل مد نظر را انجام دهید.
  • در بازی Overwatch می توانید از مسیر Options > Video > Display Performance Stats این کار را انجام دهید.

کلامِ پروچس

در این مطلب بررسی کردیم که FPS چیست و فریم ریت مناسب بازی کدام است اما در نهایت فناوری های FreeSync و G-Sync باعث می شوند فریم ریت بالاتر و بازی روان تری را تجربه کنید. برای کارت گرافیک های AMD استفاده از فناوری فری سینک پیشنهاد می شود و برای کارت گرافیک های سری GTX 10-20 یا RTX 20-30 استفاده از تکنولوژی G-Sync مناسب تر است.

0 0 رای ها
چقدر این پست مفید بود؟ بیشترین امتیاز=سمت چپ
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها