بررسی تریلر بازی Doom The Dark Ages و موتور id Tech

33
بررسی تریلر بازی Doom The Dark Ages

یکی از جذاب‌ترین بازی‌هایی که در شوکیس ایکس باکس 2024 با یک تریلر گیم پلی معرفی شد، بازی Doom: The Dark Ages است. Doom: The Dark Ages اولین بازی است که با استفاده از آخرین نسخه موتور بازی سازی id Tech ساخته شده است. در این مطلب از وب سایت پروچس قصد داریم تا با بررسی تریلر بازی Doom The Dark Ages به این سوال پاسخ دهیم که چگونه موتور id Tech برای نسل فعلی کنسول‌ها و ساخت بازی Doom The Dark Ages تکامل پیدا کرده است، پس با ما همراه باشید.

بررسی تریلر بازی Doom The Dark Ages و پیشرفت موتور id Tech

اگر بخواهیم میزان پیشرفت موتور id Tech را با موشکافی تریلر بازی Doom: The Dark Ages بسنجیم باید گفت که اولین موضوعی که در زمان پخش تریلر گیم پلی این بازی با آن رو به رو شدیم این است که این سری از بازی‌ها از میدان‌های نبرد نسبتاً محدود و همچنین گیم پلی اکشن جذاب در نسخه‌هایDoom (2016) و Doom Eternal تبدیل به بازی بسیار با شکوه تری برای کنسول‌های نسل فعلی و PC شده است.

با وجود این که تریلر زمان زیادی از گیم پلی بازی را نمایش نداد و بخش گیم پلی آن کمتر از دو دقیقه بود، باز هم اطلاعات زیادی در مورد The Dark Ages و فناوری‌های موتور بازی سازی id Tech را در این تریلر مشاهده کردیم.

یکی دیگر از مواردی که در این تریلر مشاهده کردیم و انتظار دیدن آن در یک بازی از سری Doom را نداشتم، ابرهای حجمی یا volumetric clouds است.

نقد و بررسی تریلر Doom The Dark Ages
در بازی شاهد ابرهای حجمی یا volumetric clouds هستیم.

این ابرها در تریلر بازی به طور برجسته در بسیاری از نماها به نمایش در آمد که واضح‌ترین آن، نمای ابتدایی قلعه در حال سوختن در آسمان بود. در این نما شاهد ابرهایی بودیم که سایه آن، نور خورشید و انتقال نور در آن‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

در ادامه وقتی Doom Slayer به سمت پایین پرتاب می‌شود، ابرها در اطراف او از هم جدا می‌شوند. البته به احتمال زیاد این صحنه انیمیشن بود و نمای نمایش داده شده از پیش رندر شده بود. با این حال، شما می‌توانید ابرها را در سراسر تریلر مشاهده کنید که اغلب در بالای کوه‌ها در دوردست نمایش داده می‌شود.

به صورت کلی این ابرهای حجمی پرسپکتیو و کیفیت بصری مناسبی را به خصوص در بازی‌هایی که امکان پرواز در آن‌ها وجود دارد، ارائه می‌دهد. به خصوص که این ویژگی در دو نسخه مدرن قبلی Doom در دسترس نبود اما در تریلر بازی جدید شاهد نمایش گیم پلی پرواز با اژدها هستیم که در آن از این فناوری به خوبی استفاده شده است.

تریلر بازی Doom The Dark Ages
برای اولین بار در سری Doom شاهد پرواز هستیم.

در تریلر بازی همچنین نمای کلی خوبی از وسعت محیط‌ها را مشاهده کردیم که به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی برای حرکت در آن نداشته باشید و فضای بسیار بیشتری برای بازی کردن در اختیار گیمر قرار می‌دهد.

داشتن یک منطقه بزرگ به این معنی است که در این بازی شاهد فناوری LOD هستیم. LOD فناوری است که در آن جزئیات در Assetهای بازی با نزدیک شدن و در نتیجه بزرگ‌تر شدن روی صفحه به شما نمایش داده شده و با نسخه‌های با کیفیت تر جایگزین می‌شوند. به نظر می‌رسد استفاده از این فناوری در این بازی گزینه مناسبی است چرا که با وجود حرکت سریع دوربین، تنها تعداد کمی از Assetها با چشم در هر لحظه قابل مشاهده هستند.

موشکافی تریلر بازی Doom The Dark Ages
وسعت بازی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و از تکنولوژی LOD استفاده شده است.

همچنین بر اساس تعداد کمی از آیتم‌هایی که در تریلر مشاهده کردیم، اشیا و آبجکت‌ها از نزدیک عالی به نظر می‌رسند. در بازی Doom Eternal به شدت میزان geometryها یا هندسه آیتم‌های قابل مشاهده روی صفحه نسبت به Doom (2016) افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد در The Dark Ages نیز شاهد روند مشابهی باشیم. به عنوان مثال، سلاح super shotgun که در این تریلر نمایش داده شده، هندسه بسیار گردی داشته و حتی یک لبه چند ضلعی یا Polygan هم در آن دیده نمی‌شود.

تریلر بازی Doom
به شدت میزان geometryها یا هندسه آیتم‌ها در بازی بیشتر شده است.

از سوی دیگر در نماهای نزدیکی که از Doom Slayer نمایش داده می‌شود، شاهد جزئیات زیادی هستیم. به نظر می‌رسد بافت‌های بازی همگی با رزولوشن بالا هستند. به عنوان مثال بافت باران در حال بارش روی زره، در تریلر فوق العاده با کیفیت و ظریف است.

یکی از مواردی که به سختی در تریلر بازی Doom: The Dark Ages نشانه‌هایی از آن را مشاهده کردیم، ویژگی ردیابی پرتو یا Ray Tracing است. این ویژگی در بازی Doom Eternal در قالب یک به روزرسانی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها به بازی اضافه شد. بنابراین انتظار داشتیم که در این نسخه نیز چنین ویژگی وجود داشته باشد اما محیط‌ها و نورپردازی نماها در این تریلر برای این تکنولوژی خیلی مناسب نیستند. اکثر فلزهایی که در تریلر دیدیم، بسیار فرسوده بودند و این موضوع باعث می‌شود تا ردیابی پرتو به خوبی در آن‌ها نمایش داده نشود.

آخرین چیزی که در تریلر بازی Doom: The Dark Ages مشاهده کردیم این بود که چقدر گرافیک بازی واقعی به نظر می‌رسد. با توجه به افت فریم در طول تریلر، می‌توان گفت که شاهد یک رندرگیری Real Time با تمرکز بر نمایش بازی با بهترین گرافیک بودیم. با استفاده از ابزارهای تحلیل نرخ فریم، می‌توان گفت که در طول این تریلر شاهد افت فریم به ۳۰ فریم بر ثانیه در زمان انفجارها بودیم.

پیشرفت موتور id Tech
تریلر نمایش داده شده، گیم پلی واقعی است که نرخ 60 فریم داشته و در لحظات شلوغ شاهد افت آن تا 30 فریم هستیم.

این موضوع نشان می‌دهد که آن چه در این تریلر مشاهده کردیم، گیم پلی واقعی بازی بود که هنوز در حال توسعه است. با توجه به سابقه استودیوی بازیسازی id Software، همچنان انتظار داریم که در بازی شاهد نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه بر روی کنسول‌های نسل فعلی باشیم.

کلامِ پروچس

در این مطلب تلاش کردیم تا از نظر فنی به بررسی تریلر بازی Doom: The Dark Ages بپردازیم. همان طوری که بیان شد، تریلر Doom: The Dark Ages فوق العاده هیجان انگیز بود و با به رخ کشیدن گیم پلی جدید، سلاح‌ها و دشمنان و با یک موسیقی متن عالی، به بهترین شکل ممکن منتشر شد. آن چه در این تریلر دیدیم، قدرت بالای موتور id Tech است که باعث شده تا Doom: The Dark Ages از نظر فنی یکی از بهترین بازی‌هایی شود که در آینده منتشر می‌شود.

5 1 رای
چقدر این پست مفید بود؟ بیشترین امتیاز=سمت چپ
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها