در کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC) در ماه مارس 2024، بسیاری از افراد در مورد هوش مصنوعی تولید کننده یا Generative AI صحبت کرده و به این موضوع پرداختند که هوش مصنوعی چگونه صنعت بازی را متحول میکند. در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته و در مورد آینده هوش مصنوعی مولد و بازی صحبت خواهیم کرد.
آینده صنعت بازیهای ویدئویی با هوش مصنوعی
دید توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی نسبت به هوش مصنوعی مولد یکسان نیست. برخی از توسعه دهندگان از پتانسیلهای آن هیجان زده بودند، در حالی که برخی دیگر نگران آسیب دیدن مشاغل و حرفههای مختلف هستند.
هوش مصنوعی در سالهای گذشته موضوعی رایج در ارائههای کنفرانس توسعه دهندگان بازی بوده است، اما در سال 2024 واضح بود که هوش مصنوعی مولد در حال ورود به بازی است و برخی از بزرگترین شرکتها در حال بررسی راههای استفاده از آن هستند.
انویدیا و یوبی سافت در GDC 2024 شخصیتهای غیرقابل بازی با واکنش پویا را به نمایش گذاشتند که با هوش مصنوعی مولد ایجاد شده اند. مایکروسافت در نوامبر گذشته اعلام کرد که با Inworld AI برای توسعه ابزار گفتگوی بازی و روایت هوش مصنوعی همکاری میکند.
البته همه افراد دید مثبتی در مورد این مسئله ندارند. به عنوان مثال Laine Nooney، استادیار مطالعات رسانه و اطلاعات در دانشگاه نیویورک اعتقاد دارد که اگرچه شرکتهای پشت هوش مصنوعی مولد وعدههای جسورانهای در مورد هوش مصنوعی خود میدهند، اما به احتمال زیاد بیشتر این وعدهها عملی نخواهد شد.
با این حال، Laine Nooney معتقد است که هوش مصنوعی در پشت صحنه توسعه بازی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. او اعتقاد دارد که هوش مصنوعی میتواند به پیدا کردن اشکالات و باگها برای کمک به تیمهای تضمین کیفیت کمک کند.
در سالی که شرکتهای بازی سازی تعداد بی سابقهای از کارمندان خود را اخراج کرده اند، در GDC شاهد آن بودیم که بسیاری از افراد در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار صنعت بازی نگران بودند. در یک میزگرد برای نویسندگان و طراحان، مردم نگرانی خود را در مورد وضعیت شکننده اشتغال ابراز کردند و این نگرانی با ترس از تصاحب مشاغل بیشتر توسط هوش مصنوعی بدتر نیز شده است.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در پشت صحنه ساخت بازی
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کانون توجه بسیاری از ارائههای کنفرانس مراسم GDC قرار داشتند. در یکی از این ارائهها شاهد آزمایشهای جالب انویدیا با هوش مصنوعی مولد برای ساخت شخصیتهای غیرقابل بازی و ابزارهای بهبود عملکرد بودیم.
در ارائههای دیگری نیز که توسط توسعه دهندگان برگزار شد، به این موضوع اشاره شد که چگونه از هوش مصنوعی مولد میتوان برای کمک به روند تولید بازی استفاده کرد. این مباحث فنی، سناریوهایی را نشان دادند که در آنها هوش مصنوعی میتواند پیشنهادات یا راه حلهایی را برای صرفه جویی در وقت توسعه دهندگان و بهینه سازی بخش کوچکی از فرآیند تولید بازی ارائه دهد.
در یک سخنرانی دیگر در مورد این موضوع صحبت شد که چگونه توسعه دهندگان میتوانند از هوش مصنوعی برای تولید دهها نقشه مختلف در یک بازی استفاده کنند. همچنین یک توسعه دهنده از شرکت الکترونیک آرتز توضیح داد که چگونه هوش مصنوعی میتواند واقع گرایی عکس شخصیتهای دیجیتال را بهبود بخشد.
به صورت کلی میتوان گفت که هوش مصنوعی در صنعت بازیسازی به خودکارسازی کارهای جزئی کمک کرده و میتواند سرعت تولید را افزایش دهد. همچنین به توسعه دهندگان زمان بیشتری برای ایده پردازی خلاقانه بدهد.
توسعه دهندگان بازیهای آینده میتوانند از این رویکرد برای بهبود روند ساخت بازی، به ویژه در زمینههای طراحی بازی استفاده کنند. همچنین انتظار داریم که قوانین و مکانیکهای جدید، تنظیم تعاملات بین NPC و بازیکن و همچنین طراحی سیستمهای دینامیکی با استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای رخ دهد.
بازیها با هوش مصنوعی چگونه میشوند؟
بسیاری از ارائههای GDC به استفاده از هوش مصنوعی در پشت صحنه ساخت بازیها پرداختند، اما شاهد آن هستیم که هوش مصنوعی در گیم پلی نیز استفاده شود. به عنوان مثال استودیو Hidden Door در حال توسعه بازیای است که به طور هوشمند موقعیتهای جدید و شخصیتهایی را با هوش مصنوعی ایجاد میکند که بازیکنان با آنها مواجه میشوند.
با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی مولد انتظار داریم که حتی شاهد ساخت انیمیشن و ویدیوها با هوش مصنوعی باشیم. البته استودیو Hidden Door قصد دارد تا هوش مصنوعی خود را با دادههایی آموزش دهد که خود شرکت آنها را ایجاد کرده است. این موضوع باعث میشود تا هوش مصنوعی این شرکت تخصصیتر شود.
کلامِ پروچس
در این مطلب با توجه به اتفاقاتی که در کنفرانس توسعه دهندگان بازی یا GDC رخ داده است، به این سوال پاسخ دادیم که هوش مصنوعی چگونه صنعت بازی را متحول میکند؟ شما میتوانید نظرات و دیدگاههای خود را در مورد آینده صنعت بازیهای ویدیویی و هوش مصنوعی با ما به اشتراک بگذارید.