بازی Ghost of Yotei میراث Ghost of Tsushima را دنبال میکند، اما آیا Sucker Punch توانسته نقاط قوت نسخه قبلی را حفظ کند و Ghost of Yotei را به اثری کاملتر تبدیل کند؟ برای پاسخ به این سوال با نقد و بررسی بازی Ghost of Yotei همراه پروچس باشید.
نقد و بررسی داستان بازی Ghost of Yotei
بررسی بازی گوست اف یوتی نشان می دهد که داستان بازی حول محور انتقام شخصیت اصلی، آتسو، شکل گرفته و روایت آن سینمایی و خطی است. برخلاف Ghost of Tsushima که تقابلهای درونی جین ساکای و پیچشهای داستانی آن را به یادماندنی کرده بود، Ghost of Yotei از کلیشههای رایج انتقام پیروی میکند و پیچیدگی چندانی در بخش داستانی ندارد.

شخصیتهای فرعی کارکردی مناسب در هدایت روایت دارند اما فراتر نمیروند و هیچ لحظهی به یادماندنی یا تأثیرگذاری ایجاد نمیکنند. مسیر داستانی کاملا پیش بینی پذیر است و بازیکن تقریبا میتواند همه تحولات را قبل از رخ دادن پیش بینی کند.
با این حال، روایت بازی در قالب مواجهههای آتسو با چالشها و سختیها درون مایهای استعاری و هنرمندانه درباره رشد و بقا ارائه میدهد. انتقام آتسو به شکل متداول روایت میشود اما مسیر او به نوعی آرامش درونی و ارزش معنوی ختم میشود که تضادی جالب با سرنوشت جین ساکای ایجاد میکند. این تفاوت میان شروع و پایان دو شخصیت، داستان را به کلیشههای رایج محدود میکند و این موضوع باعث شده تا بازی Ghost of Yotei عقبتر از نسخه قبلی به نظر برسد.
نقد و بررسی گیم پلی بازی Ghost of Yotei
گیم پلی بازی Ghost of Yotei به شکلی طراحی شده که مبارزات بازی تا حد زیادی شبیه به همان سیستم نسخه قبلی باشد. این موضوع باعث شده عمق و تنوع قابل توجهی به آن افزوده نشود. اگرچه سیستم مبارزات در گیم پلی تغییر قابل توجهی نداشته، انیمیشنها روانتر و صداگذاری بهتر شده اند. همچنین سلاحهای جدید بیشتر جلوه بصری دارند و تأثیر واقعی روی سبک مبارزه و آزادی انتخاب بازیکن نخواهند داشت. بخش تعویض سلاحها نیز در لحظات بحرانی باعث سکته در جریان مبارزات میشود و امکان خلق بیلدهای متنوع را به شما نمیدهد. از سوی دیگر سیستم آپگرید و درخت مهارتها نیز کم عمق و محدود است و بازیکن را از تجربه آزادی در سبک بازی محروم میکند.

با این حال، بازی موفق شده چالش مناسبی در درجات سختی بالاتر ایجاد کند و باس فایتها و نبردهای شلوغ، جذابیت بصری و حس رضایت بخشی ارائه دهند. سیستم مخفی کاری تغییری نکرده و دشمنان هوش مصنوعی خاصی ندارند اما افزایش قدرت تهاجم دشمنان در درجه سختی بالاتر تجربهای چالش برانگیز فراهم میکند.
در کل، گیم پلی Ghost of Yotei اگر انتظار نوآوری بزرگ داشته باشید، ناامیدکننده است اما تجربهای لذت بخش برای طرفداران نسخه اول ارائه میدهد.
مدت زمان بازی Ghost of Yotei
- داستان اصلی بازی: 24 ساعت
- ۱۰۰ درصد داستان: 46 ساعت
نقد و بررسی گرافیک بازی Ghost of Yotei
یکی از نقاط قوت نسخه قبلی گرافیک آن بود. گرافیک بازی Ghost of Yotei نیز همان مسیر را ادامه داده و به شکل قابل توجهی بهتر نیز شده است. به همین خاطر کارگردانی هنری بازی یکی از نقاط برجسته Ghost of Yotei است. محیطها زیبا و متنوع هستند و ترکیب اغراق، رنگهای متضاد و طراحی خاص گرافیک بازی باعث شده جهان بازی هم چشم نواز و هم رویایی به نظر برسد.

جزئیات محیطی و طراحی زرهها به خوبی ضعفهای فنی مانند بافتهای پایین و انیمیشنهای خشک در گفت وگوها را پنهان میکنند. استفاده از مودهای تصویری مختلف مانند Miike Mode و Watanabe Mode نیز تجربه بصری بازی را متنوع کرده و جذابیت آن را افزایش داده است. مود Miike Mode خشونت و خون بیشتری را به گیم پلی بازی اضافه کرده و همچنین دوربین را تا جای ممکن به شخصیت اصلی نزدیک میکند.
از سوی دیگر Watanabe Mode با دور کردن دوربین از شخصیت اصلی، باعث میشود تا بتوانید مناظر را بهتر مشاهده کنید. همچنین در این حالت آهنگهای دیگری جایگزین موسیقیهای اصلی بازی میشود.
با وجود زیباییهای بصری، بازی از نظر فنی کامل نیست. محیطهای داخلی گاهی تاریک و مشکل لرزش نور دارند و انیمیشنهای غیرکات سین خشک به نظر میرسند. با این حال، قدرت کارگردانی هنری به قدری است که این مشکلات فنی چندان به چشم نمیآیند و تجربه نهایی همچنان لذت بخش باقی میماند.
در مجموع، Ghost of Yotei یک شاهکار بصری هنری است که ضعفهای فنی را با طراحی خلاقانه و چشم نواز محیطی جبران میکند.
نقد و بررسی موسیقی و صداگذاری بازی Ghost of Yotei
موسیقی بازی ترکیبی موفق از تمهای سنتی و مدرن ارائه میدهد که هیجان مبارزات را افزایش میدهد و لحظات احساسی را تقویت میکند. صداگذاری نیز قابل قبول است، مخصوصا هماهنگی لبها با دیالوگهای ژاپنی باعث افزایش غوطه وری شده است.

از طرف دیگر اما دوبله انگلیسی چندان جذاب نیست و لهجه آمریکایی دیالوگها با فضای ژاپنی بازی هماهنگی ندارد. با این حال، عمق موسیقایی و طراحی صدا در بخشهای مبارزه و لحظات داستانی، تجربهی شنیداری رضایت بخشی ایجاد میکند که حتی با وجود برخی کاستی ها، ارزش تجربه را بالا میبرد. این موسیقی و صداگذاری توانسته اند تجربه احساسی و غوطه ورکنندهای برای بازیکن فراهم کنند.
جمع بندی پروچس
این عنوان با هدف حفظ میراث نسخه پیشین، تلاش میکند جلوههای بصری و صداگذاری را بهبود دهد اما از نظر نوآوری در گیم پلی و داستان، عملکردی محدود دارد. جهان باز بازی همچنان خطی و مأموریتهای فرعی کم عمق هستند و آزادی عمل قابل توجهی ارائه نمیدهند. با این حال، باس فایتها متنوع و چالش برانگیز شده اند و طراحی هنری بازی تجربهای جذاب و دیدنی ایجاد میکند.
در مجموع، Ghost of Yotei بازیای است که ارزش تجربه برای طرفداران Ghost of Tsushima را دارد اما نمیتواند بازیکنان جدید یا کسانی که دنبال نوآوری در جهان باز هستند را به طور کامل راضی کند.
بازی Ghost of Yotei را بخرید چون:
بازی جلوههای بصری خیره کننده، موسیقی و صداگذاری با کیفیت، باس فایتهای متنوع و چالش برانگیز و رابط کاربری هنرمندانه ای دارد. برای طرفداران نسخه پیشین، تجربه آشنای مبارزات با ارتقای بصری و چالش مناسب لذت بخش خواهد بود و مودهای تصویری مختلف تجربهای متفاوت ارائه میکنند.
بازی Ghost of Yotei را نخرید چون:
ساختار جهان باز قدیمی و مأموریتهای فرعی، خطی و تکراری هستند، داستان کلیشهای و پیش بینی پذیر است، گیم پلی فاقد نوآوری اساسی است و سیستم مبارزات و مهارتها محدود و کم عمق باقی مانده اند. این موارد ممکن است بازیکنانی که دنبال آزادی عمل و تجربه بازی جدیدی هستند را ناامید کند.
بررسی نقاط قوت بازی Ghost of Yotei
- کارگردانی هنری و طراحی محیط
- باس فایتهای متنوع
- مبارزات متعادل و امکان تغییر درجه سختی
- حالتهای تصویری و گرافیکی مختلف
بررسی نقاط ضعف بازی Ghost of Yotei
- سیستم جهان باز قدیمی و مأموریتهای فرعی خطی و کم عمق
- داستان کلیشه ای، قابل پیش بینی و غیر گیرا
- طراحی مراحل خطی و مصنوعی
- دوبله انگلیسی ضعیف
امتیاز بازی Ghost of Yotei از نگاه پروچس: 8 از 10