نینتندو شناخته شده ترین نام در تاریخ بازی های ویدیویی است چراکه از همان ابتدا، در زمینه خلاقیت و نوآوری در صنعت کنسولهای خانگی پیشرو بوده است. این شرکت به خاطر بازی های محبوب و ماندگارش، عناوینی که حتی دهها سال بعد هم همان جذابیت خود را حفظ کردهاند، شناخته می شود. حالا که کنسول Switch 2 وارد بازار شده، ممکن است بخواهید نگاهی به تاریخچه کامل انواع نینتندو بیندازید و سفری در تونل زمان داشته باشید.
♦ در مجموع، ۳۳ کنسول نینتندو در طول تاریخ عرضه شده است که آخرین آن، Switch 2 است. این آمار شامل مدلهایی نظیر XL و Mini نیز می شود.
اگر به دنبال خرید کنسول جدید Nintendo Switch یا بهترین بازی ها برای کنسول خود هستید، حتما از بهترین پیشنهادهای ما دیدن کنید:
فهرست کامل و تاریخچه انواع نینتندو براساس تاریخ انتشار
Color TV-Game-ژوئن ۱۹۷۷
سری Color TV-Game نخستین گام نینتندو در ورود به دنیای کنسول های بازی بود، محصولی که شاید بسیاری حتی نامش را هم نشنیده باشند. این کنسولها حاصل همکاری مشترک نینتندو و شرکت Mitsubishi Electronics بودند، زیرا در آن زمان نینتندو تجربه چندانی در ساخت سختافزار نداشت.
با این حال، Color TV-Game در همان سالها به موفقیتی چشمگیر دست یافت و همین موفقیت آینده نینتندو را تغییر داد. تا جایی که این شرکت تصمیم گرفت تمرکز خود را بیش از پیش بر توسعه کنسولهای بازی بگذارد. اکنون، پس از گذشت نزدیک به پنج دهه، ردپای این کنسول همچنان در تاریخ بازی های ویدیویی احساس میشود و نینتندو امروز بیش از هر زمان دیگری در این صنعت سرمایهگذاری کرده است.
Game & Watch-آوریل ۱۹۸۰
نخستین حضور نینتندو در دنیای کنسول های دستی با معرفی دستگاه های Game & Watch رقم خورد. کنسولهایی ساده که هرکدام تنها یک بازی متفاوت را در خود جای داده بودند. شاید این دستگاهها در نگاه اول کوچک و کم اهمیت به نظر برسند، اما حقیقت این است که سری Game & Watch با فروش بیش از ۴۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان به موفقیتی بزرگ دست یافت.
این کنسولها نوآوری های بزرگی را به صنعت بازی معرفی کردند که برخی از آنها هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله کلید جهتدهی (D-Pad)دسته بازی، که نخستین بار در نسخه Donkey Kong در Game & Watch به کار گرفته شد.
نینتندو سالها بعد دوباره به سراغ این سری رفت و در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، نسخههای ویژه و محدودی از Game & Watch را به مناسبت سالگرد دو شخصیت افسانهایاش، ماریو و زلدا، روانه بازار کرد.
Nintendo Entertainment System (NES)-اکتبر ۱۹۸۵
Nintendo Entertainment System (NES) نخستین کنسول خانگی نینتندو بود که در آمریکای شمالی عرضه شد. در ژاپن، این کنسول با نام Family Computer (Famicom) شناخته میشد. NES با بهرهگیری از کارتریجها امکان خرید و اجرای هر تعداد بازی دلخواه را برای بازیکنان فراهم میکرد.
تقریبا تمام فرنچایزهای بزرگ و محبوب نینتندو، از جمله Super Mario، The Legend of Zelda و Metroid، کار خود را روی این کنسول آغاز کردند و NES به عنوان سکوی پرتابی برای آنها شناخته میشود. به طور کلی، NES یکی از تاثیرگذارترین انواع نینتندو و حتی کنسول های بازی در تاریخ بازیهای ویدیویی است، چرا که مسیر و پایهای محکم برای نسلهای بعدی صنعت بازی ایجاد کرد.
Game Boy-جولای ۱۹۸۹
در واقع Game Boy نخستین کنسول دستی واقعی نینتندو بود که در تابستان ۱۹۸۹ در آمریکای شمالی عرضه شد. اگرچه پیش از آن سری Game & Watch تجربهای از بازیهای دستی ارائه کرده بود، اما هر دستگاه فقط یک بازی محدود داشت و بیشتر شبیه یک اسباببازی الکترونیکی بود. در مقابل، Game Boy با استفاده از کارتریجها امکان اجرای چندین بازی مختلف را فراهم می کرد و تجربهای کامل و جدی از بازیهای قابل حمل ارائه داد.
برای بسیاری از بازیکنان، شناختهشدهترین بازی Game Boy، بازی کلاسیک Tetris بود که در همه مناطق به جز ژاپن به همراه کنسول عرضه میشد. اخیرا شرکت LEGO نیز نسخهای پلاستیکی و نمادین از این کنسول محبوب را معرفی کرده است.
Super Nintendo Entertainment System (SNES)-آگوست۱۹۹۱
Super Nintendo Entertainment System (SNES) برای نخستین بار گرافیک 16 بیتی را به کنسولهای نینتندو آورد و تجربهای جدید و پیشرفته در دنیای بازیهای ویدیویی ارائه داد. این کنسول نقطه عطفی بود که نینتندو تحولات بزرگی را در فرنچایزهای اصلی خود آغاز کرد، با بازیهایی فراموشنشدنی مثل Super Mario World، Donkey Kong Country و دیگر عناوین برجسته.
با وجود اینکه SNES در اواخر نسل سوم کنسولها عرضه شد، توانست با کتابخانه نرمافزاری قدرتمند، به پرفروشترین کنسول آن دوره تبدیل شود و جایگاه ویژهای در تاریخ بازیهای ویدیویی پیدا کند.
Virtual Boy-آگوست ۱۹۹۵
Virtual Boy احتمالا در میان انواع کنسول نینتندو، عجیب ترین است. این دستگاه قابل حمل، اولین کنسول بازی ویدیویی بود که قادر به نمایش واقعی تصاویر سه بعدی بود و تجربهای متفاوت از بازیهای آن زمان ارائه داد.
تنها ۲۲ بازی برای این کنسول عرضه شد که از میان آنها، Mario’s Tennis، 3D Tetris و Virtual Boy Wario Land از محبوبترینها بودند.
Virtual Boy تنها یک سال در بازار دوام آورد و در طول عمر خود، کمتر از ۸۰۰,۰۰۰ واحد فروخت، اما همچنان بهعنوان یکی از تجربههای نوآورانه و متفاوت نینتندو در تاریخ بازیهای ویدیویی به یاد مانده است.
Game Boy Pocket-سپتامبر ۱۹۹۶
Game Boy Pocket نسخهای کوچکتر و جمع و جورتر از Game Boy بود که به جای صفحه سبز رنگ نسخه اصلی، از صفحه نمایش سیاه و سفید بهره میبرد.
یکی از مهمترین بهبودهای این مدل، سختافزار داخلی جدید آن بود که باعث افزایش سرعت پاسخدهی صفحه نمایش میشد و تجربه بازی روانتری ارائه میکرد. با این حال، به دلیل طراحی کوچک تر، عمر باتری Game Boy Pocket کوتاهتر از نسخه اصلی Game Boy بود و این نقطه ضعف بزرگی برای این کنسول محسوب می شد.
Nintendo 64-سپتامبر ۱۹۹۶
Nintendo 64 برای نخستین بار گرافیک سه بعدی کامل و قابل بازی روی کنسول خانگی را به نینتندو آورد. برخلاف Virtual Boy که تنها تجربهای محدود و آزمایشی از تصاویر سهبعدی ارائه میکرد، N64 امکان اجرای بازیهای سهبعدی گسترده و قابل تجربه روی تلویزیون را فراهم کرد و تجربهای واقعی و فراگیر برای بازیکنان به ارمغان آورد.
این کنسول انقلابی، دو عنوان از تاثیرگذارترین بازیهای تاریخ را نیز معرفی کرد: Super Mario 64 و The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
با کنترلر نوآورانه مجهز به آنالوگ استیک(Joystick)، N64 شیوه بازی کردن را به کلی دگرگون کرد و امکاناتی فراتر از آنچه NES و SNES ارائه کرده بودند، در اختیار بازیکنان قرار داد.
Game Boy Light-آوریل ۱۹۹۸
Game Boy Light کنسولی است که شاید با آن چندان آشنا نباشید، و دلیل اصلی این موضوع عرضه محدود آن تنها در ژاپن بود. این نسخه از Game Boy، بزرگتر از Game Boy Pocket بود، اما با نور پسزمینه جدید (Backlight) عرضه شد که امکان بازی در محیطهای کمنور را فراهم میکرد.
این تغییر همچنین باعث شد عمر باتری Game Boy Light نسبت به Game Boy Pocket افزایش یابد و در مجموع حدود ۲۰ ساعت دوام بیاورد، و تجربهای طولانیتر و راحتتر برای بازیکنان فراهم کند.
Game Boy Color-نوامبر ۱۹۹۸
Game Boy Color سرانجام رنگ را به دنیای کنسولهای دستی نینتندو آورد. این دستگاه با تمام بازیهای قبلی Game Boy سازگار بود، بنابراین ارتقا به آن برای بسیاری از بازیکنان بسیار جذاب بود. برخی بازیهای قدیمی نیز از رنگ پشتیبانی میکردند، بنابراین عناوینی مانند Tetris با رنگهای زنده و جذاب، تجربهای تازه و متفاوت پیدا کردند.
با سختافزار جدید داخلی، صدها بازی جدید به طور اختصاصی برای این کنسول عرضه شد و افقهای تازهای به دنیای بازی های دستی نینتندو گشوده شد.
Game Boy Advance-ژوئن ۲۰۰۱
Game Boy Advance (GBA) نخستین جهش بزرگ فناوری در تاریخ سری Game Boy انواع نینتندو بود. در مقایسه با مدلهای قبلی، طراحی دستگاه کاملا تغییر کرد و به جای شکل عمودی و پرتره نسخههای پیشین، به شکل افقی و مستطیلی درآمد.
گرافیک 16 بیتی اکنون بهصورت قابل حمل در دسترس بود، که پیشرفتی چشمگیر نسبت به گرافیک 8 بیتی Game Boy محسوب میشد. علاوه بر این، بازیهای Game Boy و Game Boy Color نیز پشتیبانی میشدند، که باعث شد تعداد بازیهای قابل اجرا روی GBA به هزاران عنوان برسد.
Pokémon mini-نوامبر ۲۰۰۱
Pokémon mini در سال ۲۰۰۱ عرضه شد و تمرکز اصلی آن، همانطور که از نامش پیداست، بر روی بازی های پوکیمون بود. این دستگاه آنقدر کوچک و جمعوجور بود که میتوانستید چندین عدد از آن را به راحتی در جیب خود جای دهید.
تنها ۱۰ بازی برای Pokémon mini عرضه شد و از این تعداد، چهار بازی در آمریکای شمالی منتشر شد. این کنسول همچنین ویژگیهای منحصر به فردی داشت، از جمله ساعت داخلی، پورت مادون قرمز برای ارتباط با دیگر دستگاهها و قابلیت لرزش داخلی (rumble) که تجربه بازی را جذابتر میکرد.
Nintendo GameCube نوامبر ۲۰۰۱
Nintendo GameCube موفقیتهای Nintendo 64 را ادامه داد و ادامه بسیاری از بازی های محبوب آن کنسول را عرضه کرد. بازی هایی مانند Super Mario Sunshine، The Legend of Zelda: Wind Waker و Super Smash Bros. Ultimate از جمله عناوینی بودند که در این سیستم درخشیدند.
GameCube تغییر بزرگی نسبت به انواع کنسولهای خانگی پیشین نینتندو ایجاد کرد، چرا که به جای کارتریج از دیسک استفاده میکرد. علاوه بر این، کنترلر GameCube نسبت به N64 پیشرفتهای چشمگیری داشت، از جمله لرزش داخلی (rumble)، ماشههای آنالوگ و دیجیتال و طراحی ارگونومیک و بهبود یافته برای استیکها(Joystick).
میراث GameCube هنوز هم زنده است و بسیاری از فرنچایزهایی که در این کنسول معرفی شدند، امروز از همیشه محبوبتر هستند.
Panasonic Q-دسامبر ۲۰۰۱
Panasonic Q کنسول بازی مشترک بین Panasonic و Nintendo بود که GameCube سنتی را با یک پخشکننده DVD ترکیب میکرد. این کنسول به کاربران اجازه میداد بازیهای GameCube را اجرا کنند، DVD ببینند و به CD گوش دهند.
طراحی Panasonic Q بسیار چشمگیر بود، دارای بدنهای از استیل ضد زنگ و پنل LCD بود که ظاهری مدرن و لوکس به آن میبخشید. با این حال، به دلیل قیمت بالا و فروش پایین، این کنسول تنها دو سال در بازار دوام آورد.
Game Boy Advance SP-مارس ۲۰۰۳
گیم بوی ادونس (GBA SP) اولین نسخه بازطراحی شده از گیم بوی ادونس بود. تغییر اصلی نسبت به مدل قبلی، طراحی لولای دستگاه بود که صفحه نمایش را روی پنل بالایی و دکمهها را روی پنل پایینی قرار میداد. علاوه بر این، GBA SP مجهز به باتری قابل شارژ و صفحه نمایش با نور پسزمینه شد (در مدلهای بعدی)، که هر دو مورد پیشرفتهای قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی بودند. نینتندو جک هدفون را در این مدل حذف کرد، اما یک تبدیل ارائه داد تا بازیکنان بتوانند با هدفون به صدا گوش دهند.
Nintendo DS-نوامبر ۲۰۰۴
نینتندو DS اولین مدل از سری DS و آغازگر موفقترین کنسول نینتندو محسوب میشود. این دستگاه برای اولین بار از قابلیت اتصال Wi-Fi پشتیبانی میکرد و طراحی جذاب آن، پیشرفتی چشمگیر نسبت به گیم بوی SP بود.
با داشتن دو صفحه نمایش، بازیها روی نینتندو DS تجربهای کاملا متفاوت ارائه میکردند و بسیاری از توسعهدهندگان، بازیهایی خلق کردند که پیشتر نمونهای مشابه آن در بازار دیده نشده بود. صفحه نمایش پایینی لمسی بود و بازیکنان میتوانستند با قلم لمسی همراه دستگاه با آن کار کنند.
Game Boy Micro-سپتامبر ۲۰۰۵
گیم بوی میکرو بهطور رسمی توسط رجی فیلز-آیمه در نمایشگاه E3 2005 معرفی شد و بسیاری از کاربران از اندازه بسیار کوچک آن شگفتزده شدند. طراحی مستطیلی دستگاه شامل یک D-pad و دو دکمه در جلو و دکمه های Start و Select در پایین بود. مانند مدلهای قبلی گیم بوی ادونس، این دستگاه با بازیهای گیم بوی و گیم بوی کالر نیز سازگار بود و علاوه بر آن قادر به اجرای بازیهای گیم بوی ادونس نیز بود.
Game Boy Micro مجهز به صفحه نمایش با نور پسزمینه بود که امکان تنظیم روشنایی و توزیع یکنواخت نور روی صفحه را فراهم میکرد.
♦ در طول ۱۸ ماه تولید، تنها ۲٫۴۲ میلیون از آن به فروش رسید تا تولیدش متوقف شود.
Nintendo DS Lite-ژوئن ۲۰۰۶
نینتندو DS لایت اولین بازطراحی از مدل نینتندو DS بود و حدود یک سال و نیم پس از عرضه اولیه DS و با تغییرات قابل توجهی در طراحی، منتشر شد. اولین نکته، باریکتر و سبکتر بودن DS لایت نسبت به نسخه قبلی بود. علاوه بر این، هر دو صفحه نمایش روشنایی بیشتری نسبت به DS استاندارد داشتند، که بازیها را در هر شرایط نوری، قابل مشاهده تر میکرد. در نهایت، عمر باتری نینتندو DS لایت بهطور چشمگیری افزایش یافته بود تا بازیکنان بتوانند مدت زمان بیشتری بدون نیاز به شارژ از بازی لذت ببرند.
Nintendo Wii-نوامبر ۲۰۰۶
نینتندو وی بازگشتی بزرگ برای کنسول های خانگی نینتندو بود و با تمرکز ویژه بر کنترلهای حرکتی، بسیاری از بازیکنان را به خرید این کنسول جذب کرد. دسته ی منحصربهفرد وی (Wii Remote) به شدت به حرکات فیزیکی متکی بود و از فناوریهای مادون قرمز و دیجیتال برای ثبت حرکات از تمامی جهات بهره میبرد. نینتندو مجموعهای گسترده از لوازم جانبی برای این کنسول عرضه کرد، از نانچاک (Nunchuk) گرفته تا Wii MotionPlus.
Wii با بازیها و دستههای گیمکیوب نیز سازگار بود، چرا که این کنسول بار دیگر از دیسکهای نوری استفاده میکرد. یکی از ویژگیهای برجسته نرمافزاری نینتندو وی، Virtual Console بود که به بازیکنان امکان میداد بازیهای NES، SNES و N64 را بهصورت دیجیتال خریداری و دانلود کنند.
Nintendo DSi-نوامبر ۲۰۰۸
نینتندو DSi دومین بازنگری اصلی سری DS بود و تغییرات مهمی نسبت به نسخههای قبلی ارائه کرد. این کنسول مجهز به دو دوربین بود، یکی در لولای داخلی و دیگری روی پنل بیرونی، که در بازیها و برخی نرمافزارها مورد استفاده قرار میگرفتند. علاوه بر این، شکاف کارت SD اضافه شد تا فضای ذخیرهسازی بیشتری برای بازیها و محتوای دانلودی فراهم شود.
♦ متاسفانه، نینتندو DSi شکاف مخصوص کارتریجهای گیم بوی ادونس( GBA) را که در نینتندو DS و DS لایت وجود داشت، حذف کرد.
Nintendo DSi XL-نوامبر ۲۰۰۹
نینتندو DSi XL نسخهای بزرگتر از DSi بود که یک سال پس از مدل اصلی عرضه شد. این کنسول دارای دو صفحه نمایش بزرگ با زاویه دید گسترده بود که هر دو ۴.۲ اینچی بودند. دو بلندگو روی پنل بالایی اضافه شدند تا صدای واضحتر و با کیفیتتری برای بازیکنان فراهم شود، و باتری بزرگتر نیز امکان بازی طولانیتر را میداد.
♦ با وجود صفحه نمایشهای بزرگتر، تجربه بازیهای نینتندو DS لذتبخشتر از همیشه بود.
Nintendo 3DS-مارس ۲۰۱۱
نینتندو 3DS جانشین سری DS بود و مجموعهای گسترده از قابلیتهای جدید، بازیها و امکانات سختافزاری پیشرفته را ارائه میکرد. ویژگی برجسته این کنسول، نمایش سهبعدی بدون نیاز به عینک بود که با فناوری استریوسکوپی امکانپذیر شده بود. جالب اینجاست که همین فناوری پیشتر در Virtual Boy استفاده شده بود، کنسولی که تنها یک سال در بازار حضور داشت (۱۹۹۵).
3DS نسبت به نینتندو DS یک جهش بزرگ به حساب میآمد و با بازیهای تحسین شدهای مانند The Legend of Zelda: A Link Between Worlds، Fire Emblem: Awakening و Super Mario 3D Land تجربهای بینظیر از بازی ها را ارائه میکرد.
Nintendo 3DS XL-آگوست ۲۰۱۲
نینتندو 3DS XL (که در ژاپن با نام Nintendo 3DS LL شناخته میشود) مجهز به صفحهنمایشی بود که ۹۰٪ بزرگتر از نسخه اصلی 3DS بود. این کنسول تمامی قابلیتهای 3DS را حفظ کرده و تنها با ارائه صفحهنمایشی بزرگتر، تجربهای راحتتر و لذتبخشتر از بازیها فراهم میکرد. بسیاری از بازیها، بهویژه روی صفحهنمایش پایینی، با این مدل به مراتب راحتتر قابل مشاهده و تجربه بودند.
Nintendo Wii U-نوامبر ۲۰۱۲
نینتندو وی یو با معرفی کنترلر کاملا جدید GamePad، تجربهای نوآورانه ارائه میکرد. این دسته دارای صفحه نمایش بود و امکان اجرای بازیها بدون نیاز به تلویزیون را فراهم میکرد. تمامی بازیها، لوازم جانبی و کنترلرهای نینتندو وی با این کنسول سازگار بودند.
وی یو نخستین کنسول نینتندو بود که از رزولوشن HD پشتیبانی میکرد، جهشی بزرگ نسبت به قابلیت ۴۸۰p وی. بازیهای برجستهای مانند Xenoblade Chronicles X، Super Mario 3D World، Splatoon و Bayonetta 2 برای این کنسول عرضه شدند. با این حال، ترکیبی از بازاریابی ضعیف و سردرگمی کاربران منجر به فروش پایین وی یو شد و نینتندو را پیش از عرضه Nintendo Switch در موقعیتی حساس و بحرانی قرار داد.
Nintendo Wii Mini-دسامبر ۲۰۱۲
وی مینی نسخهای کوچکتر و سبکتر از نینتندو وی بود که در اواخر چرخه عمر این کنسول عرضه شد. طراحی آن شامل درایو دیسک با قرارگیری در بالای دستگاه بود که تفاوت قابل توجهی نسبت به وی استاندارد ایجاد میکرد. علاوه بر این، Wii Mini دیگر از بازیهای GameCube پشتیبانی نمیکرد و امکاناتی مانند اتصال Wi-Fi، رزولوشن ۴۸۰p و شکاف کارت SD نیز حذف شده بودند.
♦ وی مینی ابتدا در دسامبر ۲۰۱۲ در کانادا عرضه شد و در سال ۲۰۱۳ به بازارهای اروپا و ایالات متحده نیز راه یافت.
Nintendo 2DS-اکتبر ۲۰۱۳
نینتندو 2DS همانطور که از نامش پیداست، تجربهای سرگرمکننده در قالب محتوای دوبُعدی ارائه میکرد. این مدل قابلیت سهبعدی کنسولهای 3DS را حذف کرده و با طراحی تخت و یکپارچهای شبیه به یک صفحه مستطیلی عرضه شد. تمامی بازیهای 3DS روی این کنسول قابل اجرا بودند و تمام ویژگیهای اصلی بهجز قابلیت سهبعدی حفظ شده بود. البته کیفیت صدا نسبت به نسخه اصلی افت داشت، زیرا بهجای بلندگوی استریو از یک بلندگوی مونو استفاده شده بود. با این حال، قیمت بسیار پایین این مدل توجیهی برای چنین تغییراتی به شمار میرفت و آن را به گزینهای مقرونبهصرفه برای بسیاری از بازیکنان تبدیل میکرد.
New Nintendo 3DS-اکتبر ۲۰۱۴
نیو نینتندو 3DS ارتقاهای قابل توجهی نسبت به نسخه استاندارد 3DS ارائه داد و با کنترلها، قابلیتها و پشتیبانیهای جدید همراه بود. در این مدل، دکمههای C-Stick، ZR و ZL اضافه شدند و پشتیبانی از فناوری NFC برای استفاده از فیگورهای آمیبو (amiibo) نیز به آن افزوده شد. این کنسول ابتدا بین اواخر ۲۰۱۴ تا اوایل ۲۰۱۵ در ژاپن، استرالیا و اروپا عرضه شد، اما نسخه استاندارد آن در آمریکای شمالی تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ روانه بازار نشد.
New Nintendo 3DS XL-فوریه ۲۰۱۵
نیو نینتندو 3DS XL نسخهای بزرگتر از New Nintendo 3DS بود که پیش از عرضه نسخه استاندارد در آمریکای شمالی منتشر شد. اگرچه مدل استاندارد خود دارای صفحه نمایش بزرگتری نسبت به 3DS اصلی بود، اما 3DS XL نمایشگرهای حتی بزرگتری ارائه میکرد که تجربه بازیها را جذابتر میساخت. تفاوت قابل توجه دیگر این مدل نسبت به نسخه کوچکتر، حذف قابلیت تعویض face plate بود. بسیاری این موضوع را محدودیت در شخصیسازی میدانستند، هرچند نینتندو نسخههای ویژه متعددی را برای علاقهمندان عرضه کرد.
Nintendo Switch-مارس ۲۰۱۷
نینتندو سوییچ تحقق کامل ایدهای بود که Wii U نتوانست به آن برسد و بار دیگر نینتندو را به صدر صنعت بازیهای ویدئویی بازگرداند. این کنسول ترکیبی از یک دستگاه خانگی و قابلحمل است و به بازیکنان امکان میدهد بازیهای خود را در هر زمان و مکانی تجربه کنند. سوییچ با یکی از غنیترین و قدرتمندترین مجموعه بازیهای انحصاری در میان انواع کنسول نینتندو، میزبان برخی از بزرگترین و ماندگارترین بازیهای تاریخ بوده است. همچنین طی سالها نسخههای ویژه و محدود متعددی از این کنسول عرضه شده که به جذابیت آن افزودهاند.
New Nintendo 2DS XL- جولای ۲۰۱۷
نیو نینتندو 2DS XL یک تحول بزرگ در ادامهی مسیر 2DS به شمار میرفت. این مدل با اضافهشدن امکاناتی چون استیک آنالوگ(Joystick)، پشتیبانی از آمیبو و قابلیتهای بیشتر، تجربهای کاملتر ارائه میکرد. طراحی دستگاه نیز تغییر یافت و بار دیگر به فرم محبوب و تاشوی سری DS بازگشت، برخلاف طراحی تخت مدل قبلی. علاوه بر این، نیو 2DS XL توان اجرای بازیهای اختصاصی نیو 3DS را هم داشت، آثاری شاخص مانند Xenoblade Chronicles 3D و Fire Emblem Warriors.
Nintendo Switch Lite-سپتامبر ۲۰۱۹
نینتندو سوییچ لایت نسخهای جمع و جورتر از سوییچ اصلی بود که از یک نمایشگر LCD با ابعاد ۵.۵ اینچی بهره میبرد. مهمترین تغییر در این مدل، حذف جویکانهای جداشدنی و یکپارچه سازی کنترلرها در دو طرف دستگاه بود. به همین دلیل، سوییچ لایت تنها در حالت دستی قابل استفاده است و امکان اتصال به تلویزیون از طریق داک را ندارد.
این بازطراحی به نینتندو اجازه داد هزینه تولید را کاهش داده و این مدل را با قیمتی ۱۰۰ دلار کمتر نسبت به نسخه اصلی عرضه کند، تا تجربهای اقتصادیتر از سوییچ را در اختیار بازیکنان قرار دهد.
Nintendo Switch OLED Model-اکتبر ۲۰۲۱
نینتندو سوییچ مدل OLED همزمان با انتشار بازی Metroid Dread در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه شد و بهعنوان نسخهای ارتقا یافته و پریمیوم از سوییچ شناخته میشود. این مدل با افزایش اندازهی نمایشگر به ۷ اینچ و استفاده از پنل پیشرفتهی OLED، کیفیت تصویر بسیار بالاتر، رنگهای زندهتر و کنتراست عمیقتری را ارائه میدهد. علاوه بر نمایشگر، اسپیکرهای دستگاه نیز بازطراحی شدند تا صدایی شفافتر و قدرتمندتر تولید کنند. پایهی پشتی (Kickstand) این نسخه نیز مقاومتر شده و امکان تنظیم بهتر برای تجربهی رومیزی را فراهم میکند.
مدل OLED همچنین با یک داک جدید عرضه شد که طراحی مدرن تری با گوشههای گرد داشت و برای نخستین بار به یک درگاه LAN داخلی مجهز شد تا اتصال اینترنت پایدارتر و سریعتری را برای تجربهی آنلاین فراهم کند.
Nintendo Switch 2- ژوئن ۲۰۲۵
نینتندو با معرفی سوییچ ۲ گام بزرگی در تحول کنسولهای خود برداشت. این دستگاه صرفا یک ارتقای سختافزاری نسبت به سوییچ اولیه نیست، بلکه بازطراحی کامل پلتفرم بهشمار میرود. از مهمترین تغییرات میتوان به جویکانهای مغناطیسی با قابلیت کنترل ماوس، نمایشگر ۷٫۹ اینچی با پشتیبانی HDR و همچنین دکمهی جدید C برای سرویس گفتوگوی آنلاین GameChat اشاره کرد.
از نظر سختافزاری، سوییچ ۲ جهشی چشمگیر نسبت به نسل قبل دارد. با پنج برابر حافظه داخلی بیشتر (۲۵۶ گیگابایت در مدل پایه) عرضه میشود و امکان ارتقای حافظه تنها از طریق کارتهای پرسرعت MicroSD Express فراهم است.
قیمت پایه این کنسول ۴۴۹٫۹۹ دلار تعیین شده و باندلهای ویژهای همراه با بازیهای موردانتظار Mario Kart World و Pokémon Legends: Z-A با قیمت ۴۹۹٫۹۹ دلار نیز به بازار عرضه میشوند. افزون بر این، نینتندو مجموعهای از لوازم جانبی اختصاصی برای سوییچ ۲ معرفی کرده که شامل یک کنترلر پرو جدید و نخستین دوربین رسمی Nintendo Switch 2 میشود.
جمعبندی:
نینتندو با بیش از چهار دهه نوآوری در دنیای بازی های ویدیویی، از Color TV-Game و Game & Watch تا NES، SNES، Game Boy و Nintendo Switch، مسیر پیشرفت صنعت بازی را شکل داده است. انواع کنسول های دستی و خانگی نینتندو تجربه بازی را متحول کردند و فرنچایزهایی مانند Mario، Zelda و Animal Crossing همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و نسل جدیدی از بازیکنان را جذب میکنند.
بنظر شما بهترین بازیها برای کدام یک از انواع کنسول نینتندو عرضه شدهاند؟
فکر کنم خود نینتندو هم یه سریاشو یادش نباشه