برترین بازی سازانِ تاریخ بازی‌های ویدیویی چه کسانی هستند؟

24
بهترین بازی سازان

بازی‌های ویدیویی در چند دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت بازی و سرگرمی تبدیل شده‌اند و بسیاری از بازی سازان بزرگ در این مسیر نقش آفرینی کرده‌اند. در طول تاریخ صنعت ویدیو گیم، شاهد حضور بازی سازان مهمی بوده‌ایم. در این مطلب از وب سایت پروچس قصد داریم تا به معرفی برخی از بهترین بازی سازان تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی پرداخته و شما را با افرادی آشنا کنیم که با نوآوری و خلاقیت خود، مسیر بازی‌های ویدیویی را برای همیشه تغییر داده‌اند.

Shigeru Miyamoto (شیگرو میاموتو)

Shigeru Miyamoto بازی ساز افسانه‌ای ژاپنی، یکی از بزرگترین بازی سازان جهان است که به عنوان خالق برخی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین بازی‌های ویدئویی جهان شناخته می‌شود.

تصویری از میاموتو
میاموتو خالق معروف شخصیت‌هایی چون ماریو و زلدا، به عنوان یکی از بهترین بازی سازان تاریخ شناخته می‌شود.

اولین اثر مهم او، طراحی بازی آرکید Sheriff برای نینتندو بود، اما Shigeru Miyamoto با خلق عناوینی چون Mario، Donkey Kong، The Legend of Zelda و… خود را به عنوان یکی از بزرگترین طراحان بازی در تاریخ مطرح کرد. هر یک از این بازی‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند و نینتندو را به شرکتی پیشرو در صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل کردند.

Shigeru Miyamoto به دلیل نگاه منحصر به فردش به طراحی بازی‌ها شناخته می‌شود. او نه تنها ژانرهای مختلف را به چالش کشید، بلکه با درک عمیق از مفهوم سرگرمی، موفق شد بازی‌هایی خلق کند که با گذر زمان همچنان جذاب باقی مانده‌اند. او علاوه بر موفقیت‌های تجاری، بر نسل جدیدی از بازی سازان نیز تأثیر گذاشت.

میاموتو در کنار دستاوردهایش، جوایز و افتخارات متعددی از جمله ورود به تالار مشاهیر آکادمی هنرها و علوم تعاملی و همچنین نشان هنر و ادب از دولت فرانسه را کسب کرد. او همچنین در فهرست تایمز، در بین ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قرار گرفت و به عنوان یکی از قهرمانان آسیایی برگزیده شد.

Hideo Kojima (هیدئو کوجیما)

Hideo Kojima یکی دیگر از خلاق‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های دنیای بازی سازی و از جمله برترین بازی سازان تاریخ است. او از زمانی که در سال ۱۹۸۶ به Konami پیوست، توانست با آثاری برجسته، در این صنعت تحول ایجاد کند.

تصویر هیدئو کوجیما
Hideo Kojima خالق سری بازی‌های Metal Gear، به خاطر نوآوری‌های داستانی و گیم پلی پیچیده‌اش مشهور است.

اولین موفقیت بزرگ کوجیما با خلق بازی Metal Gear به دست آمد، بازی ای که ژانر اکشن مخفی کاری را به دنیای بازی‌ها معرفی کرد و راه را برای بسیاری از بازی‌های مشابه مانند Tenchu و Splinter Cell باز کرد. Hideo Kojima با این دستاوردها به سرعت به عنوان پیشگام سبک جدیدی از بازی‌ها شناخته شد.

 Hideo Kojima از کودکی علاقه مند به سینما بود و با استفاده از رویکرد سینمایی خود توانست به بازی‌ها بعدی عمیق‌تر و هیجان انگیزتر بدهد. در ابتدا، او تصمیم داشت وارد دنیای فیلم سازی شود، اما در نهایت بازی‌های ویدئویی را به عنوان مدیومی برای روایت داستان‌هایش انتخاب کرد. Hideo Kojima با دیالوگ‌های طولانی، میان پرده‌های سینمایی و دوربین‌های کارگردانی شده، توانست اثری ماندگار بر دنیای بازی بگذارد.

بعد از جدایی از Konami و تاسیس استودیوی شخصی اش، Hideo Kojima Productions، به خلاقیت خود آزادی بیشتری داد و عنوان مشهور Death Stranding را در سال ۲۰۱۹ عرضه کرد که مورد تحسین بسیاری از منتقدان و طرفداران قرار گرفت. این بازی، که همچنان در میان گیمرها بحث برانگیز است، نشان دهندهٔ توانایی Hideo Kojima در ارائه محتوای جدید و جذاب بود.

Shinji Mikami (شینجی میکامی)

Shinji Mikami، یکی از بهترین بازی سازان ویدیو گیم، با آثاری ماندگار توانسته جایگاه ویژه‌ای در این صنعت به دست آورد. او با معرفی ژانر Survival Horror در سری Resident Evil، تاثیری عمیق بر بازی‌های ترسناک گذاشت و به عنوان پدر این سبک شناخته شد. هرچند بازی‌های ترسناک پیش از Shinji Mikami وجود داشتند، اما او بود که این ژانر را به شکلی ساختارمند و پرکشش در ذهن مخاطبان جا انداخت.

پس از موفقیت بزرگ Resident Evil، او به سرعت جایگاه خود را در شرکت Capcom تثبیت کرد و در مقام تهیه کننده و کارگردان بر توسعه بازی‌های دیگری نظیر Dino Crisis نظارت داشت. نقطه اوج حرفه او در بازی Resident Evil 4 رقم خورد، جایی که با نگاهی نو و تغییرات گسترده در گیم پلی، زاویه دوربین و طراحی مراحل، توانست این سری را از نو ابداع کند و تجربه‌ای جدید برای مخاطبان به ارمغان آورد.

عکس شینجی میکامی
Shinji Mikami، خالق بازی‌های Resident Evil و Devil May Cry، به عنوان یکی از پیشگامان ژانر وحشت و اکشن در بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.

شینجی میکامی در ادامه کار خود به استودیوهای مختلفی پیوست و با افرادی چون Inaba Atsushi و Hideki Kamiya همکاری کرد. او با پیوستن به استودیو پلاتینیوم گیمز و پس از آن تاسیس استودیو Tango Gameworks، همچنان به خلق آثار پرآوازه‌ای مانند The Evil Within ادامه داد.

سبک Shinji Mikami نه تنها در طراحی بازی‌های ترسناک، بلکه در خلق قواعد و ساختارهای ژانرهای مختلف نمایان است. او همواره تلاش کرده تا به شیوه‌ای خاص به ژانرها بپردازد و عناصر جدیدی را به آن‌ها اضافه کند. بازی‌های او با داشتن گیم پلی عمیق و پرتنش، داستان پردازی قوی و طراحی دقیق محیط، تجاربی فراموش نشدنی برای بازیکنان به همراه دارند.

John Carmack(جان کارمک)

جان کارمک به عنوان یکی از نام‌های ماندگار و پیشگامان صنعت بازی سازی، تاثیری عمیق و غیرقابل انکار بر ژانر شوتر اول شخص (FPS) گذاشته است.

جان کارمک یکی از بهترین بازی سازان تاریخ
John Carmack برنامه نویس و بازی ساز، به خاطر ساخت بازی‌های Doom و Quake به عنوان پدر شوتر اول شخص شناخته می شود.

او به عنوان یکی از بهترین بازی سازان تاریخ با همکاری John Romero استودیوی id Software را تاسیس کرد، استودیویی که در دهه ۹۰ میلادی با ساخت بازی‌های Wolfenstein 3D،Doom و Quake، انقلابی در این ژانر به پا کرد و آن را به یکی از محبوب‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدیویی تبدیل کرد.

جان کارمک با انتشار Wolfenstein 3D در سال ۱۹۹۲، اولین پایه‌های ژانر FPS را بنا نهاد و به نوعی الگوی ساخت این سبک را تعریف کرد.

در سال ۱۹۹۳، با عرضه Doom او توانست تجربه‌ای جدید و متفاوت از شوتر اول شخص ارائه دهد. هرچند Doom اولین بازی FPS نبود، اما به دلیل طراحی منحصر به فرد، گرافیک خیره کننده و گیم پلی سریع و هیجان انگیز، این ژانر را برای همیشه در دنیای بازی‌های ویدیویی محبوب کرد.

یکی از ویژگی‌های شاخص John Carmack، نوآوری‌های بی پایان او در حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با گرافیک بازی است. او با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ای همچون سایه‌های واقع گرایانه، بهبود بافت‌ها و معرفی ابربافت ها (MegaTextures)، توانست مرزهای گرافیکی بازی‌ها را گسترش دهد. این نوآوری‌ها نه تنها باعث شدند بازی‌های id Software از نظر بصری برجسته باشند، بلکه استانداردهای جدیدی در برنامه نویسی بازی‌ها ایجاد کرد که تا به امروز نیز الهام بخش توسعه دهندگان دیگر است.

Dan & Sam Houser(دن و سم هوسر)

Dan & Sam Houser دو برادر انگلیسی هستند که با فرنچایز Grand Theft Auto (GTA) نام خود را در تاریخ این صنعت جاودانه کردند. این دو برابر در ابتدا در صنعت موسیقی مشغول به کار بودند ولی در شرایطی که کمتر کسی انتظارش را داشت، وارد دنیای بازی سازی شده و به مهره‌های کلیدی کمپانی Rockstar Games تبدیل شدند.

تصویر دن و سم هوسر
Dan & Sam Houser خالقان بازی Grand Theft Auto هستند که به خاطر داستان سرایی و ساخت بازی‌های جهان باز شهرت دارند.

اولین همکاری آن‌ها با پروژه GTA، تنها ساخت یک ویدیو افتتاحیه برای GTA 2 بود؛ بازی ای که در آن زمان هنوز با زاویه دوربین از بالا به پایین عرضه می‌شد و دنیای سه بعدی نداشت. اما موفقیت واقعی این دو برادر زمانی آغاز شد که با توسعه و عرضه GTA 3، سری بازی‌های GTA به دنیای سه بعدی ورود کرد و اولین تجربه کامل و جذاب از یک بازی Open World را برای گیمرها به ارمغان آورد.

برادران Houser با تسلط بر جنبه‌های مختلف توسعه این بازی، از انتخاب موسیقی و آهنگ‌ها تا نگارش خط داستانی، GTA را به یک پدیده جهانی تبدیل کردند. این دو به واسطه دیدگاه خلاقانه خود توانستند دنیای بازی‌های ویدیویی را به سطحی جدید ببرند و استانداردهای تازه‌ای برای بازی‌های جهان باز و روایت داستانی تعیین کنند. آن‌ها همچنان تحت نظارت کمپانی مادر Take-Two Interactive در Rockstar Games فعالیت دارند.

Tim Schafer(تیم شیفر)

یکی دیگر از بهترین بازی سازان تاریخ، Tim Schafer است که با سبک خاص و طنزآمیز خود به یکی از چهره‌های برجسته در صنعت بازی سازی تبدیل شده است.

بهتری طراحان بازی های ویدئویی
Tim Schafer به خاطر داستان سرایی عمیق و شخصیت پردازی قوی، به عنوان یکی از نوابغ صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می شود.

تیم شیفر با پروژه‌هایی چون Full Throttle و Grim Fandango به دنیای بازی سازی وارد شد و خود را به عنوان یکی از بازی سازان خلاق و متفاوت معرفی کرد.

♦ Grim Fandango با داستان و جهان خاص خود، در ژانر ماجراجویی نقطه عطفی بود و همچنان به عنوان یکی از بازی‌های برجستهٔ این ژانر شناخته می‌شود.

Tim Schafer در سال ۲۰۰۰ شرکت خود به نام دابل فاین پروداکشنز را تاسیس کرد و در آنجا بازی‌هایی با تم‌های منحصر به فرد مانند Psychonauts و Brütal Legend را خلق کرد. Psychonauts اگرچه در ابتدا فروش چشمگیری نداشت، ولی به مرور به محبوبیتی بالا دست یافت و منجر به ساخت نسخه بعدی آن شد که موفقیت هنری نسخه اول را برای Tim Schafer تکرار کرد.

Tim Schafer در عرصه بازی سازی به عنوان یکی از بهترین نویسندگان شناخته می‌شود. دیالوگ‌های او با ظرافت و طنز خاصی همراه است و نقش مهمی در عمق بخشیدن به شخصیت‌ها ایفا می‌کنند. اغلب، قهرمانان آثار او در برابر جامعه می‌ایستند و یاغیانی هستند که تلاش می‌کنند فردیت خود را حفظ کنند.

Ken Levine(کن لوین)

Ken Levine به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و برترین بازی سازان تاریخ به دلیل توانایی خارق العاده اش در روایت داستان و ایجاد دنیایی عمیق و واقع گرایانه برای مخاطبان شناخته می‌شود. او بازی‌هایش را به گونه‌ای طراحی می‌کند که بازیکن بدون نیاز به کات سین‌های متعدد، درون دنیای بازی غرق شود و ارتباطی عمیق با داستان و شخصیت‌ها پیدا کند. رویکرد Ken Levine به روایت داستان و ساخت NPCها از مهم‌ترین دلایل موفقیت او است.

برترین بازی سازان جهان
Ken Levine به عنوان خالق سری بازی‌های BioShock یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های صنعت بازی است.

کارنامه Ken Levine شامل آثار کلاسیکی مانند Thief: The Dark Project و System Shock 2 است. اما نام او با عناوین موفق‌تری چون Bioshock پیوند خورده است. این سری به ویژه به خاطر تلفیق ژانر علمی-تخیلی با مسائل فلسفی و اجتماعی، به شاهکاری بی بدیل در دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شد. Bioshock با داستان پیچیده، محیطی وهم انگیز و کارگردانی بی نظیر، به یکی از نمادین‌ترین بازی‌های این صنعت تبدیل شده است.

Cliff Bleszinski(کلیف بلزینسکی)

Cliff Bleszinski یکی دیگر از بهترین بازی سازان جهان است که از سنین نوجوانی استعداد خود را در صنعت بازی سازی نشان داد. او در 17 سالگی با ارسال پروژه‌ی Dare to Dream برای تیم سویینی، مدیرعامل وقت شرکت اپیک مگا گیمز شد. این پروژه هرچند موفقیت چشمگیری نداشت، اما راه را برای ورود او به پروژه‌های بزرگ‌تر هموار کرد.

تصویر Cliff Bleszinski
Cliff Bleszinski به عنوان خالق سری بازی‌های Gears of War، به خاطر سبک منحصر به فردش و توجه به جزئیات در طراحی شخصیت و دنیای بازی، شناخته می‌شود.

کلیف بلزینسکی در سال 1994 با عرضه بازی Jazz Jackrabbit موفقیت اولیه‌ای کسب کرد و در توسعه بازی‌های آنریل نیز نقش داشت. اما نقطهٔ عطف کارنامه‌اش به سال 2006 و عرضه Gears of War بازمی گردد.

Gears of War با اکشن نفس گیر، داستانی تاریک و مکانیک‌های منحصر به فردش، استانداردهای جدیدی برای ژانر شوتر سوم شخص تعریف کرد. این بازی به سرعت به محبوبیت چشمگیری رسید و ظرف شش هفته پس از انتشار، بیش از دو میلیون نسخه فروخت. موفقیت Gears of War تنها به اولین نسخه محدود نماند و Cliff Bleszinski توانست با هر نسخه جدید، تجربه‌ای پیشرفته‌تر و به یادماندنی تر ارائه دهد.

Jordan Mechner (جوردن مکنر)

Jordan Mechner به عنوان یکی از بهتری طراحان بازی های ویدئویی، در بین گیمرهای ایرانی به واسطه خلق سری محبوب Prince of Persia شناخته شده است. او در سال 1989، با عرضه اولین نسخه از این بازی توانست ژانر جدیدی را به دنیای بازی‌ها معرفی کند.

جوردن مکنر بازی ساز معروف
Jordan Mechner به عنوان خالق بازی کلاسیک Prince of Persia به خاطر نوآوری‌هایش در استفاده از انیمیشن و طراحی محیط، تأثیر زیادی بر صنعت بازی داشته است.

بازی Prince of Persia به عنوان یک پلتفرمر دوبعدی بود که ترکیبی از معماهای پیچیده، تله‌های جذاب و انیمیشن‌های بی نظیر را در قالب یک اثر سینمایی به مخاطب ارائه داد. این بازی، با گیم پلی منحصر به فرد و داستان سرراست، به سرعت به یکی از کلاسیک‌های بی بدیل زمان خود تبدیل شد و روی اکثر پلتفرم‌های موجود عرضه گردید.

یوبی سافت نیز به واسطه خلاقیت Jordan Mechner برای ریمیک Prince of Persia به سراغش رفت. او با داستان و طرحی که برای نسخه جدید یعنی Prince of Persia: Sands of Time در نظر داشت، آماده همکاری با این شرکت بود. نتیجه، یکی از موفق‌ترین نسخه‌های این سری شد.

کلامِ پروچس

در این مطلب از وب سایت پروچس شما را با بهترین بازی سازان تاریخ آشنا کردیم. این بازی سازان برجسته در دنیای بازی‌های ویدیویی، تنها بخشی از بزرگان این صنعت هستند که با خلاقیت و نوآوری‌های خود، مرزهای این صنعت را جابجا کرده‌اند. میراث آن‌ها همچنان در بازی‌های جدید دیده می‌شود و تاثیراتشان همچنان در صنعت بازی سازی ادامه دارد.

به نظر شما جای چه کسانی در این لیست خالی است؟

0 0 رای ها
چقدر این پست مفید بود؟ بیشترین امتیاز=سمت چپ
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها