در دنیای بازی های ویدیویی، هیچ لذتی با هیجان یک کشتن سریع، تمیز و بیسروصدا قابل مقایسه نیست. و هیچ ژانری بهتر از مخفیکاری یا Stealth این تجربه را ارائه نمیدهد. مانند مکانیکهای بازی های نقش آفرینی (RPG)، عناصر مخفیکاری نیز در بسیاری از بازیها وجود دارند. بسیاری از عناوین به شما این امکان را میدهند که دشمنان را بهصورت مخفیانه از پای درآورید، به جای آنکه به سبک سنتی و پرهیجان وارد نبرد شوید. با این حال، بهترین بازی های مخفی کاری، ابزارها و مکانیکهای متنوع تری ارائه میدهند تا مخفیکاری محور اصلی تجربه بازی باشد، نه فقط یک ویژگی فرعی.
مخفیکاری، پنهانترین و زیرکانهترین ژانر در میان بازی هاست. این بازیها ما را تشویق میکنند تا فراتر از حد معمول فکر کنیم و برنامهریزی های بعدی برای فرار، سرقت یا ترور را به دقت انجام دهیم. یک بازی استلث شما را وادار میکند در سایهها پنهان شوید، حرکت بعدی خود را با دقت برنامهریزی کنید و آن را با دقت و بیصدا اجرا کنید.
با این حال، خطر لغزش و اشتباه نیز وجود دارد. کوچکترین خطا در یک بازی مخفیکاری میتواند مسیر بازی را کاملا متفاوت کند. بازیهای مخفی کاری و جاسوسی بهطرز شگفتانگیزی انعطافپذیر و خلاقانه طراحی شدهاند و اغلب آزادی عمل بینظیری به بازیکن میدهند. به طوری که برای انجام مأموریتهایتان بیش از یک راه وجود دارد که شما را مجبور میکند بارها و بارها به شیوهای خلاقانه و مخفیانه عمل کنید.
اما بهترین بازی های مخفی کاری کدامند؟ کدام عنوان ها هیجان انگیزترین داستانهای جاسوسی و مرگبارترین قاتلان حرفهای را ارائه میدهند؟ این همان چیزی است که ما قصد داریم بررسی کنیم. اگر آمادهاید تا در عمارتها، کارخانهها، سفینهها، بانکها، پایگاههای نظامی و مکانهای دیگر با مهارتهای جاسوسی خود پیش بروید، با پروچس همراه باشید تا ۱۰ بازی مخفی کاری برتر را معرفی میکنیم.
برای شناخت بهتر ژانر یا سبک های بازی پیشنهاد می شود این مطلب را بخوانید: انواع سبک های بازی
بهترین بازی های مخفی کاری و جاسوسی
Mark of the Ninja
- سازنده: Klei Entertainment
- پلتفرمها: Xbox 360، Xbox One، PC، PS4، Switch
- تاریخ انتشار: ۷ سپتامبر ۲۰۱۲
این بازی یک شاهکار دو بعدی است و باید به خاطرش به Klei Entertainment تبریک گفت، چراکه به اندازه برخی از بهترین بازی های مخفی کاری سه بعدی رضایت بخش و هیجان انگیز است. انیمیشنها به قدری زیبا و خیره کننده هستند که انگار شما را با خود به دنیای نینجاها میبرند. همچنین بافتهای غنی و نقاشیوار و پس زمینههای تاریک و پرابهام، چشم هر علاقهمند به بازی های مخفی کاری را خیره میکند.
فرار و گریز یکی از اصول بنیادین ژانر مخفی کاری است، اما Mark of the Ninja این مفهوم را به سطحی فراتر ارتقا میدهد. این بازی شما را تشویق میکند تا به موجودی نامرئی تبدیل شوید؛ نینجایی که در سایهها پنهان میشود. با بالا رفتن از دیوارها، آویزان شدن از سقفها و خزیدن در کانالهای تهویه، شما قادر هستید تا همواره از دید دشمنان در امان بمانید.
در Mark of the Ninja، رابط کاربری گرافیکی فوقالعادهای طراحی شده که با استفاده از دایرهها دقیقا نشان میدهد هر صدا کجا تولید میشود و تا چه فاصلهای شنیده خواهد شد. این سیستم به شما اجازه میدهد حواس دشمنان را پرت کنید، حرکات پرریسک را با دقت زمانبندی کنید و یا حتی زمانی که نگهبانان در محدوده شنوایی شما نیستند، حملات پر سر و صدا انجام دهید.
♦ در Mark of the Ninja صدا نقش سلاح مخفی شما را ایفا میکند.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
- سازنده: Konami Digital Entertainment
- پلتفرمها: PS4، Xbox One، PC
- تاریخ انتشار: ۱ سپتامبر ۲۰۱۵
در این بازی دوباره نقش Big Boss، معروف به Snake، را بر عهده میگیرید؛ شخصیتی افسانهای که در دهه ۱۹۸۰ در آفریقا و افغانستان با سازمان شوم XOF به نبرد میپردازد. داستان اسنیک سالها نماد ژانر مخفیکاری بوده است، از نفوذ به Shadow Moses تا عملیاتهای ویژه در جنگلهای شوروی. اما هیچکدام از این مأموریتها به تنوع و آزادی گیمپلی متال گیر سالید 5 نمیرسند.
Metal Gear Solid 5 را نمیتوان به راحتی در قالب یک ژانر محدود قرار داد. این بازی بزرگترین ماجراجویی مخفی کاری تمام دورانهاست و هیچ عنوانی نمی تواند حتی به آن نزدیک هم شود. با وجود مسیر پرچالش و توسعه طولانیاش، The Phantom Pain همچنان یک شاهکار بیرقیب به شمار میآید.
این بازی به بازیکنان آزادی عملی میدهد که کمتر عنوانی جرات ارائه آن را دارد. جایی که عمق موفقیت در مخفیکاری تنها با حد و مرز تخیل شما محدود میشود. از فرمان دادن به اسب برای ایجاد مانعی طبیعی جلوی جیپ دشمن، تا استخدام صدها نگهبان، یا استفاده از یک تک تیرانداز برای بیصدا از میان برداشتن دشمنان، MGS5 بازیکنان را در انتخابها و خلاقیت غرق میکند، بهگونهای که بازیکن بارها به تجربه بازی ترغیب میشود.
The Phantom Pain ممکن است از نظر روایت داستانی، بهترین بازی سری محسوب نشود، اما به عنوان یک تجربه خالص مخفی کاری، اوج توانایی و قدرت سری Metal Gear Solid را به نمایش میگذارد.
Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory
- سازنده: Ubisoft Montreal
- پلتفرمها: PC، PS2، PS3، Xbox، GameCube
- تاریخ انتشار: ۲۹ مارس ۲۰۰۵
شاید امروز، باور کردنش سخت باشد، اما زمانی یوبیسافت پرچمدار دنیای مخفیکاری بود. پیش از آنکه Assassin’s Creed با مخفیکاری اجتماعی و پارکور روی بامها شناخته شود، یا Watch Dogs 2 با ابزارهای پیشرفتهاش توجهها را جلب کند، تنها یک نام میتوانست در کنار اسنیک بهعنوان نماد اکشن-جاسوسی بایستد: سم فیشر.
♦ کلینت هاوکینگ، یکی از سازندگان نسخهی اصلی، حتی اعتراف کرده بود که Splinter Cell، وجودش را مدیون Metal Gear Solid است. با این حال، مجموعه خیلی زود مسیر خودش را پیدا کرد و در سال ۲۰۰۵ با Chaos Theory به اوج رسید.
در Splinter Cell، سایهها همیشه امنترین پناهگاه شما بودند و نوار نور روی صفحه بهوضوح نشان میداد که تا چه حد در دید دشمنان قرار دارید. اما Chaos Theory استانداردهای تازهای معرفی کرد، یک شاخص صوتی که میزان صدای حرکتهای شما را میسنجید. کافی بود صدایی بلندتر از محیط اطراف ایجاد کنید تا هوشیاری دشمنان بالا برود و آنها بهسرعت وارد حالت جستوجو و شکار شوند. همین مکانیک ساده، تجربهای بهشدت پرتنش رقم میزد، جایی که حتی یک قدم اشتباه میتوانست کل عملیات را نابود کند.
این سیستم در کنار مکانیکهای کلاسیک مخفیکاری، بازیکن را وادار میکرد با دقت و وسواس عمل کند. پیش از هر اقدام، محیط و دشمنان را بررسی کند و سپس تصمیم بگیرد که از کدام ابزارها، سلاحها یا گجتهای منحصربهفرد سم بهره بگیرد. ترکیب این نوآوریها با طراحی هوشمندانه مراحل، Chaos Theory را از سایهی اسنیک بیرون کشید و آن را به یکی از ماندگارترین بازیهای مخفیکاری تاریخ تبدیل کرد.
Thief 2: The Metal Age
- سازنده: Looking Glass Studios
- پلتفرم: PC
- تاریخ انتشار: ۲۳ مارس ۲۰۰۰
در آستانه هزاره جدید، Looking Glass Studios بازی Thief 2: The Metal Age را عرضه کرد. این بازی بهعنوان دنبالهای موفق و بهبود یافته از نسخه اصلی Thief مورد استقبال قرار گرفت، اما حتی توسعهدهندگان نیز احتمالا نمیدانستند که یک شاهکار جاودان خلق کردهاند. بیش از ۲۵ سال از انتشار آن گذشته و تعداد کمی از بازیهای مخفیکاری تا به امروز به پیچیدگی طراحی و ظرافت اجرایی Thief 2 نزدیک شدهاند. نسخه بازسازی ناقص Thief در سال ۲۰۱۴ را فراموش کنید؛ Thief 2: The Metal Age شاهکار اصلی و تعیینکننده این سری به شمار میآید.
با اینکه Thief 2 شباهتهایی با نسخه قبلی دارد، اما این بازی به دلیل مجموعه ای از سطوح مفهومی و هدفمند که هرکدام طعم متفاوتی از مخفیکاری را ارائه میدهند، جایگاه ویژهای در فهرست ما پیدا کرده است. در این بازی شما جعل میکنید، دانشمندان را گروگان میگیرید، از پایگاهها فرار میکنید و البته به سرقت میپردازید.
با وجود برخی نقص ها و عناصر قدیمی، جزئیات و آزادی عمل در رویکرد آزاد Thief 2 بیرقیب است. کیفیت صوتی و تصویری بینظیر، جهان Thief را زنده و پویا حفظ کرده و اتمسفر بازی را همانقدر جذاب میسازد که سالها پیش بود. اگر میخواهید مخفیکاری را بر اساس سبک و خلاقیت خود تجربه کنید، این بازی گزینهای ایدهآل است.
Dishonored 2
- سازنده: Arkane Lyon
- پلتفرمها: PC، PS5، PS4، Xbox Series X/S، Xbox One
- تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶
از همان روز نخست انتشار، Dishonored 2 بیوقفه تحسین شد، هرچند که شایسته این همه ستایش هم هست. وقتی استودیو Arkane با نسخهی نخست بنیانی درخشان بنا کرد، انتظار میرفت که دنبالهی آن نیز موفق باشد اما نتیجه حتی فراتر از این پیشبینی ها بود.
بهعنوان جانشین معنوی سری Thief، مجموعهی Dishonored همچنان بر طراحی مراحل دقیق و استادانهای که این سبک را تعریف میکند، بنا شده است. Dishonored 2، شاهکار استودیو آرکین، جاهطلبیهای Thief 2 را به مرحلهای بالاتر میبرد و هر مرحله را بهگونهای طراحی کرده که نهتنها چشمنواز باشد، بلکه تجربهای تازه و متفاوت از مخفیکاری در اختیار بازیکن قرار دهد.
نمونهی برجستهی این طراحی، Clockwork Mansion است. عمارتی عظیم که تنها با فشردن یک اهرم، معماریاش تغییر کرده و مسیرها و اتاقهای مخفی تازهای نمایان میشوند. یا مرحلهی A Crack in the Slab که امکان پرش آزادانه میان دو خط زمانی را فراهم می کند، تجربهای که جهان اطراف شما را در هر لحظه دگرگون میکند. حتی مرحلهی کمتر شناختهشدهی Dust District، با جزئیات نفسگیرش شما را درگیر بررسی رهبران دو جناح رقیب میکند، و در نهایت این شما هستید که سرنوشتشان را تعیین میکنید.
هر یک از این نقشههای پیچیده، انتخابهای جذاب و خلاقانهای پیش رویتان میگذارند. ترکیب ویژگیهای خاص هر مرحله با زرادخانهای از سلاحها و تواناییهای ماورایی، آزادی عمل گستردهای ایجاد میکند. از شیوهی ورود به ساختمان و از کار انداختن نگهبانان گرفته تا حذف هدف اصلی.
اگرچه مخفی ماندن در سایهها یکی از لذتهای ناب این ژانر است، Dishonored 2 به شما اجازه میدهد خلاقانه و حتی با ریختن خون، پیش بروید. این بازی استاد مخفیکاری تهاجمی است؛ از بریدن سریع گلوها گرفته تا رقم زدن حوادث مرگبار با کمک قدرتهایی که واقعیت را دگرگون میسازند.
مأموریتها و اهداف از پیشطراحی شدهی آرکین در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند، اما شاهکار واقعی اینجاست که هر مرحله شما را وادار میکند فراتر از کلیشهها فکر کنید و راهحلهای منحصربهفرد خودتان را به کار بگیرید.
Dishonored 2 نه تنها مرزهای ژانر مخفیکاری را جابهجا میکند، بلکه تجربهای میسازد که هم برای طرفداران قدیمی و هم برای تازهواردان، تکرار نشدنی ست.
Hitman 3
- سازنده: IO Interactive
- پلتفرمها: PC، PS5، PS4، Xbox Series X/S، Xbox One
- تاریخ انتشار: ژانویه 2021
در سال ۲۰۱۶، استودیو IO Interactive با انتشار Hitman: Season One فصل تازهای در تاریخ مجموعه محبوب Hitman رقم زد. اگرچه مدل انتشار اپیزودیک روی پیسی و کنسولها پایدار نماند، اما طراحی مراحل بزرگ و خلاقانهی آن بازی، تجربهای بینظیر از کشتار هوشمندانه را به Hitman 2 منتقل کرد.
با عرضه Hitman 3، این استودیو سهگانهی World of Assassination را به اوج خود رساند. این بازی با مراحل گسترده و پیچیده، روشهای جدید برای کشتن دشمنان و بهبودهای گرافیکی چشمگیر، تجربهای بینظیر از مخفیکاری ارائه داد و به بازیکنان امکان را می داد تا به یک قاتل کچل با بارکد روی گردن تبدیل شوند، دقیق، هوشمند و بیرحم.
احتمالا Hitman 3 تنها بازی در این فهرست است که مفهوم مخفیکاری در آن لزوما به پنهان ماندن از دید دشمنان وابسته نیست. این بازی بازیکنان را تشویق میکند تا مأمور ۴۷، کاملا در معرض دید باقی بماند. جذابیت سری و این دنباله دقیقا در همین نکته نهفته است، با اینکه مأمور ۴۷ همیشه قابل مشاهده است، شخصیتهای غیرقابل بازی(NPC ها) بهندرت درمییابند که او تا چه حد خطرناک و مرگبار است.
مأموریتهای این مجموعه بازیکن را از مخلوط شدن در میان مردم شهر Sapienza و شنهای آفتابسوختهی آن گرفته تا رقصیدن میان دود و نور یک کلاب شبانه در برلین، بهعنوان یک قاتل خاموش، همراهی میکنند. این تجربه رویایی است برای تمام طرفداران مخفیکاری، چه کسانی که از تغییر لباس و استتار لذت میبرند و چه کهنهکاران سایهها.
اما شاید هیچ ابزاری به اندازهی سکههای موجود در جیب مأمور ۴۷ مؤثر نباشد. با پرت کردن حواس یک نگهبان حریص به پول، او را بیهوش کرده و لباسش را میدزدید. نکته مهم این است که هر روشی که انتخاب کنید، تقریبا همیشه نتیجهای رضایتبخش دارد.
به طور خلاصه، Hitman: World of Assassination یک شاهکار بیبدیل است که با طراحی استادانه، تجربهای منحصربهفرد از مخفیکاری در اختیار بازیکنان قرار میدهد. بدون شک، این مجموعه سزاوار جایگاه نخست در فهرست بهترین بازی های مخفی کاری پروچس است.
از نظر شما بهترین بازی های جاسوسی با مخفی کاری کدامند؟ جای کدام بازی در این لیست خالی ست؟