یتدر دنیای بازیهای ویدیویی، عناوین محبوب زیادی وجود دارند که با گذر زمان، خاطرات نوستالژیکی را برای گیمرها رقم میزنند. اما تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و گاهی اوقات، این بازیهای محبوب به دلیل قدیمی شدن موتور گرافیکی یا عدم تطابق با سیستمهای جدید، قابل بازی توسط گیمرهای جدید نیستند. اینجاست که مفاهیم ریمیک، ریمستر و ریبوت به میان میآیند. این سه اصطلاح به روشهای مختلف برای احیای بازیهای قدیمی و ارائه آنها به مخاطبان جدید استفاده میشوند، اما تفاوتهای ظریفی بین آنها وجود دارد که درک آنها برای هر گیمری ضروری است. در همین راستا در این مطلب از وبلاگ پروچس قصد داریم تا نگاهی به تفاوت ریمیک، ریمستر و ریبوت انداخته و در مورد هر یک از آنها صحبت کنیم.
ریمیک چیست؟
ریمیک به بازیهایی گفته میشوند که از یک بازی ویدیویی قدیمی به شکل یک کپی دقیق یا نزدیک ساخته شده است اما از ابتدا روند ساخت آن انجام میشود. در ریمیک هویت اصلی بازی و داستان تقریباً با نسخه اصلی یکسان است ولی بخشهای مختلفی مثل محیطهای بازی، کاراکترها و… ممکن است تغییر کرده و مدرن شوند.
پیشنهاد مرتبط: بهترین بازی های xbox (معرفی بهترین بازی های ایکس باکس نسل نهم)
ریمیک روی یک موتور بازی جدیدتر انجام میشود که با کنسولهای مدرن سازگار است و قابلیتهای پیشرفتهتری دارد. ریمیک شدن باعث میشود تا یک بازی قدیمی ارتقاهای بصری و فنی داشته باشد. برخی از بازی های ریمیک شده به طور کامل گیم پلی جدیدی پیدا میکنند تا با استانداردهای امروزی مطابقت داشته باشند.
در ریمیک تمرکز بر جایگزینی مکانیکهای قدیمی با مکانیکهای مدرن و جدید است. در ریمیک کنترلهای بازی به روزرسانی شده، گیم پلی مدرن سازی شده، و طراحیهای UI و HUD نیز کاملاً جدید میشوند. هدف این است که در نهایت جان تازهای به بازیهای کلاسیک داده شود.
به صورت کلی میتوان گفت که هدف از ریمیک کردن بازیها این است که یک بازی قدیمی با بهره گیری از پیشرفتهای تکنولوژیک تکامل پیدا کرده و تبدیل به یک بازی مدرن شود. این کار توسط توسعه دهندگان اصلی یا دارندگان کپی رایت بازی انجام میشود. البته گاهی استثناهایی نیز وجود دارد که یک توسعه دهنده حقوق بازی را به شرکت دیگری واگذار میکند تا این شرکت جدید بتواند روند توسعه ریمیک بازی را مدیریت کند.
ریمیک بازیها به بازیکنان جدید این فرصت را میدهد تا بتوانند بازیهای فراموش نشدنی قدیمی را تجربه کرده و در نسخههای مدرن آنها را انجام دهند. از مهمترین مزایا ریمیک بازیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهبود تجربه بصری و گیم پلی بازی به شکل مدرن و جذاب
- فرصتی برای توسعه دهندگان برای اضافه کردن ایدهها و مکانیکهای جدیدی به بازیها
- ایجاد عناوین جذاب برای گیمرهای جدید و قدیمی
همچنین معایب و چالشهای ریمیک کردن بازیها به شرح زیر است:
- فرآیند ریمیک بازیها طولانی و پرهزینه
- احتمال حذف شدن برخی از عناصر یا ویژگیهای مورد علاقه طرفداران نسخه اصلی در ریمیک وجود دارد
- ممکن است در ریمیک به طور کامل حس و حال و اتمسفر نسخه اصلی حفظ نشود
از بهترین ریمیکهای انجام شده در سالهای اخیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- Demon’s Souls
- Final Fantasy VII Remake
- Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D
- Resident Evil 2
- Shadow of the Colossus
- Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2
- Resident Evil 4
- Dead Space
- The Last of Us Part I
- Black Mesa
ریمستر چیست؟
یکی دیگر از اصلاحاتی که در روند بازسازی بازیها ممکن است با آن مواجه شوید، ریمستر بازی است. به منظور پاسخ به این سوال که ریمستر چیست باید گفت که یک ریمستر بازی ویدیویی، صرفاً به نسخههایی گفته میشود که در آن شاهد ارتقای بصری یک بازی قدیمی هستیم.
در ریمستر assetها و فایلهای گرافیکی یک بازی قدیمی گرفته شده و آنها را با وضوح بالاتر دوباره رندر میکنند. همچنین ممکن است تغییراتی انجام شود تا گرافیک بازی ظاهری تمیزتر و مدرنتر داشته باشد.
برخلاف ریمیک ها، ریمسترها از صفر شروع نمیشوند. در ریمیکها assetها و فایلهای بازی به طور کامل روی یک موتور جدید ایجاد میشود، در حالی که در ریمسترها این طور نیستند. و در واقع در ریمسترها به سادگی این assetها افزایش کیفیت پیدا میکنند.
در ریمسترها شاهد وفاداری نسبت به نسخه اصلی هستیم. ریمستر، بازیهای قدیمی را ممکن است با نرخ فریم بالاتری نیز ارائه دهد. همچنین اگر کنترلهای بازی قدیمیتر شده و برای گیمرهای مدرن بیش از حد قدیمی باشند، میتوانند بهبود پیدا کند.
پیشنهاد مرتبط: نرخ فریم چیست؟
به عنوان مثال، یک بازی پلی استیشن 3 ممکن است ریمستر شده و برای کنسول پلی استیشن 4 با کیفیت بالاتر عرضه شود. در این نسخه ریمستر شده گرافیک بهبود یافته، مشکلات فنی حل شده و همچنین وضوح بالاتر ارائه میشود.
بازیهای ریمستر شده نیز اغلب شامل DLCها میشوند که در بازی اصلی منتشر شده است. در برخی موارد، توسعه دهندگان چندین بازی بازسازی شده را در یک مجموعه HD و ریمستر شده قرار میدهند.
به صورت کلی میتوان گفت که در پروژههای ریمستر جوهره اصلی بازی حفظ شده و فقط شاهد تغییرات فنی جزئی هستیم. در این بازیها خط داستان دست نخورده باقی میماند و هیچ دیالوگ یا مکانیک گیم پلی جدیدی به بازی اضافه نشده است.
مزایای ریمستر شدن بازیها به شرح زیر است:
- تجربه بازیهای قدیمیتر با گرافیک و عملکرد بهتر
- قیمت کمتر ساخت و فروش نسبت به ریمیک
- نیاز به زمان و منابع کمتر برای توسعه
همچنین معایب و چالشهای ریمستر شدن بازیها شامل موارد زیر میشود:
- تغییرات اعمال شده در نسخه ریمستر ممکن است جزئی باشد و تجربه کلی بازی را ارتقا ندهد
- ممکن است اشکالات و ایرادات نسخه اصلی بازی همچنان در ریمستر وجود داشته باشد
چند مورد از برترین ریمسترهای ساخته شده به شرح زیر است:
- Assassin’s Creed: The Ezio Collection
- Dark Souls Remastered
- Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
- The Last of Us Remastered
- Tomb Raider: Definitive Edition
- Uncharted: The Nathan Drake Collection
ریبوت چیست؟
یکی دیگر از اصلاحات صنعت بازیهای ویدیویی، ریبوت است. ریبوت شباهت بسیار زیادی به ریمیک بازیهای ویدیویی دارد اما بین این دو تفاوت قابل توجهی وجود دارد. در ریبوتها خطوط داستانی و اتفاقات عنوان قبلی حذف شده و شاهد یک داستان جدید و روایت تازه هستیم.
در نسخه ریمستر و ریمیک شده بازیها شخصیتهای بازی و اتفاقاتی که برای آنها میافتد با نسخه اصلی تفاوتی ندارد اما در ریبوت شاهد یک خط داستانی جدید هستیم که ممکن است به طور کامل داستان بازی اصلی را عوض کند.
بهترین راه برای صحبت در مورد تفاوت ریمستر و ریمیک و ریبوت آن است که در ریمیک جنبههای بصری و فنی یک بازی تغییر میکند، این در حالی است که در ریبوت جنبههای داستانی و جهان بازی عوض میشود.
ریبوت زمانی انجام میشود که یک توسعه دهنده یا کارگردان بخواهد یک فرنچایز از قبل ایجاد شده را از ابتدا و به شکل جدید شروع کند. بنابراین، توسعه دهندگان، بازی را با ریبوت وارد یک جهان جدید، با مجموعه ای از قوانین جدید و داستانی تازه میکنند.
از مهمترین مزایای ریبوت بازیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد یک جهان و داستان جدید و تازه برای گیمرها
- امکان ایجاد بازیهای جذاب برای مخاطبان جدید و طرفداران قدیمی یک بازی
- فرصتی برای توسعه دهندگان به منظور پیاده سازی ایدهها و رویکردهای خلاقانه و تازه
همچنین ریبوت بازیها معایب و چالشهای مختلفی دارد. از مهمترین این معایب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ریبوتها ممکن است مورد استقبال طرفداران نسخههای اصلی بازی قرار نگیرد
- ایجاد تعادل بین حفظ عناصر اصلی و ارائه ایدههای جدید در ریبوت چالشی است
- با ریبوت شدن یک بازی خط داستانی و جهان نسخه قدیمی فراموش خواهد شد
از برترین ریبوتهای انجام شده در سالهای اخیر در صنعت بازیهای ویدیویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- Call of Duty: Modern Warfare
- DmC: Devil May Cry
- Hitman
- Saints Row
- Star Wars Battlefront
- Tomb Raider
فرق ریمیک، ریمستر و ریبوت
اگر بخواهیم به طور خلاصه شما را با تفاوت ریمستر و ریمیک و ریبوت آشنا کنیم باید گفت که در ریمیکها شاهد ساخت یک بازی از ابتدا در یک موتور بازی سازی جدید هستیم. در ریبوتها یک بازی با روایت داستانی و در یک جهان جدید نسبت به نسخه اصلی ساخته میشود. در نهایت در ریمستر، بازی تمامی ویژگیهای گیم پلی و فنی خود را حفظ کرده و تنها از نظر گرافیکی بهبود پیدا میکند. و در ریمسترها شاهد افزایش گرافیک، وضوح بالاتر، نرخ فریم بهتر و… هستیم.
کلامِ پروچس
در این مطلب از وب سایت پروچس نگاهی به تفاوت بین ریمیک، ریمستر و ریبوت شده و تلاش کردیم تا در مورد هر یک از آنها اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. با توجه به موارد گفته شده در این مطلب میتوانید دید کاملی در مورد هر یک از این اصطلاحات و تفاوتهای بین آنها داشته باشید.