در جهانی که بازیهای آخرالزمانی هر روز بیشتر و بیشتر میشوند، پیدا کردن بازی که بتواند هم از نظر فضا سازی و هم روایت داستانی چیز تازهای ارائه دهد، کار آسانی نیست اما استودیوی Rebellion Developments، که بیشتر با سری Sniper Elite شناخته میشود، با معرفی IP جدید خودش یعنی Atomfall نشان داد که هنوز میتواند مخاطب را غافل گیر کند. این بازی با الهام از فضای بریتانیا در دوران پس از یک فاجعه هسته ای، نه تنها دنیایی مرموز و جذاب خلق کرده، بلکه با ترکیب عناصر ماجراجویی، انتخابهای معنادار و دادن آزادی عمل به گیمرها، موفق شده فضایی منحصر به فرد و به یادماندنی را رقم بزند. در این مطلب قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Atomfall پرداخته و در مورد بخشهای مختلف این بازی صحبت کنیم، با پروچس همراه باشید.
پیشنهاد مرتبط: بررسی انواع سبک بازی
نقد و بررسی داستان بازی Atomfall
بازی اتم فال قصهای را روایت میکند که با ترکیبی از واقعیت تاریخی و خیال پردازی، موفق میشود دنیایی پسا-هستهای را خلق کند. ماجرا از جایی شروع میشود که شخصیت اصلی بازی که بی نام، کم حرف و مبتلا به فراموشی است، در منطقهای قرنطینه شده در شمال انگلستان به هوش میآید. جایی که پنج سال از یک فاجعه عظیم هستهای گذشته، اما همچنان زخمهای آن حادثه بر پیکره طبیعت و ساکنان منطقه باقی مانده اند.

الهام داستان بازی از حادثه واقعی Windscale در سال ۱۹۵۷ است. سازندگان با استفاده از ایده تاریخ جایگزین، همانند آنچه در سری بازیهای Wolfenstein دیده ایم، تصویری متفاوت از دنیای دهه ۱۹۶۰ ارائه میدهند. دنیایی که در آن فجایع تاریخی به شکلی اغراق شده اما هوشمندانه بازآفرینی شده اند. فضای بازی، در عین زیبایی و رنگارنگ بودن، حس ناآرامی عمیقی را القا میکند. جنگلهای سرسبز، کوهها و دریاچه ها، با این که از نظر بصری دل فریب اند، پر از تهدیدهای پنهان هستند.
اما قدرت اصلی داستان Atomfall در نحوه روایت آن نهفته است. بازی نه عجلهای برای پیش بردن روایت دارد و نه بازیکن را با متنهای طولانی یا آموزشهای خسته کننده غرق میکند. در عوض، با روندی تدریجی و قطره چکانی، لایههای داستان را یکی یکی آشکار میسازد. هر تکه اطلاعات جدید، حس رمزآلود بودن داستان را حفظ میکند و در عین حال، انگیزه بیشتری برای کشف حقیقت به بازیکن میدهد. سؤالهای مختلف به آرامی ذهن مخاطب را درگیر میکنند.
شخصیت پردازی نیز یکی از نقاط قوت داستان است. هر کاراکتری که در این جهان با او روبرو میشوید، ویژگیها و پیش زمینهای خاص دارد و حتی NPCهای کوچک نیز با صداپیشگی دقیق و دیالوگ نویسی حساب شده، زنده و باور پذیر جلوه میکنند.
علاوه بر انسان ها، تهدیدات عجیبتری نیز در محیط حضور دارند که از موجودات جهش یافته و قارچهای خطرناک گرفته تا توهمات روانی و عناصر ناشناختهای که گاه مرز میان واقعیت و خیال را مخدوش میکنند، را شامل میشود. همه اینها باعث میشوند که فضای این بازی همواره پر تنش و پیش بینی ناپذیر باقی بماند.
یکی دیگر از نکات مثبت، آزادی عملی است که بازی در روایت داستان به شما میدهد. انتخابهای دیالوگی تأثیرگذار، مسیرهای مختلف برای تعامل یا درگیری با دیگر شخصیتها و حتی امکان پیش بردن بازی با رویکردی کاملاً صلح طلبانه یا تهاجمی، باعث میشوند حس کنید که خودتان در حال نوشتن روایت شخصی تان هستید.
نقد و بررسی گیم پلی بازی Atomfall
گیم پلی بازی Atomfall ترکیبی هوشمندانه از سبکهای ماجراجویی، بقا، تیراندازی و نقش آفرینی است اما چیزی که آن را از دیگر آثار مشابه جدا میکند، طراحی بدون راهنمایی مستقیم و ساختار آزاد و سندباکس بازی است. در این دنیا هیچ مأموریت فرعی تعریف شدهای وجود ندارد، بلکه تمام بازی بر پایه کشف، کنجکاوی و دنبال کردن سرنخها شکل گرفته.
این سرنخها گاهی از دل یک مکالمه ساده با یک NPC بیرون میآیند، گاهی از تکهای کاغذ در خرابهای متروک و به صورت کلی هر اطلاعاتی در بازی میتواند شما را با وارد یک ماجراجویی جدید کند. بازی نه مسیر مستقیم جلوی پای تان میگذارد، نه با علامتهای روشن و نشانههای بزرگ به شما میگوید کجا بروید، بلکه همه چیز را به دقت، توجه و قوه کنجکاوی شما میسپارد.

محیط بازی سندباکس است اما با طراحی هوشمندانهای که دارد، بازیکن را به طور نامحسوس به مسیرهای مناسب هدایت میکند. این دنیا زنده، متنوع و پر از جزییات است، از قلعههای متروکه و کمپهای قرنطینه گرفته تا جنگلهای تاریک، غارهای اسرارآمیز و حتی همان کابینهای تلفن قرمز کلاسیک که حالا به ایستگاههایی اسرارآمیز تبدیل شده اند. هر گوشه از نقشه چیز جدیدی برای کشف کردن دارد و این موضوع باعث میشود که اکتشاف یکی از هیجان انگیزترین بخشهای بازی باشد.
مبارزات بازی نیز در عین سادگی، طراحی جالبی دارند. Atomfall ترکیبی از تیراندازی تاکتیکی، مخفی کاری و مدیریت منابع را ارائه میدهد. مهمات و آیتمها کمیاب هستند و شما را مجبور میکنند تا برای هر تصمیم و هر شلیک فکر کنید. دشمنان بازی نیز از انواع مختلفی هستند و از فرقههای افراطی مذهبی و جهش یافتههای ترسناک گرفته تا رباتهای دست ساز بشر را شامل میشوند که هر کدام رفتار متفاوتی دارند و چالشهای خاص خود را میطلبند.
یکی از نکات مثبت گیم پلی، آزادی عملی است که در نحوه برخورد با تهدیدها دارید. میتوانید مخفیانه از کنار دشمنان عبور کنید، یا وارد درگیریهای مستقیم شوید. حتی میتوانید مسیر صلح طلبانه را انتخاب کنید و از جنگ دوری کنید. طراحی مراحل به گونهای است که معمولاً بیش از یک راه برای عبور وجود دارد. البته در بخش مبارزات همه چیز بی نقص نیست. مبارزات نزدیک گاهی به دلیل کمبود مهمات ناگزیر میشوند و در این لحظات، سیستم مبارزه میتواند کمی سنگین یا تکراری به نظر برسد. همچنین مخفی کاری با وجود جذابیت هایش از مشکل سنتی بازیهای Rebellion رنج میبرد و آن هم هوش مصنوعی غیر متعادل است. دشمنان گاهی بیش از حد حواس پرت هستند و گاهی بیش از حد دقیق، که میتواند تجربه پنهان کاری را ناپایدار کند.
از نظر مکانیکهای بقا،Atomfall سطحی متعادل ارائه میدهد، نه به شدت سخت و پیچیده است اما به اندازهای است که مجبور شوید وضعیت سلامت، خون ریزی، ضربان قلب و منابع خود را مدیریت کنید. همین موضوع باعث میشود همیشه در دل یک اضطراب دائمی باشید. پیشرفت شخصیت در بازی هم نسبتاً ساده است، اما همین سادگی باعث شده تمرکز بازی روی تجربه، داستان و اکتشاف باقی بماند. تنوع سلاحها رضایت بخش است و هر کدام حس خاص خود را دارند.
در مجموع، گیم پلی Atomfall بیشتر از آن که به شما چیزی تحمیل کند، شما را به اکتشاف، تصمیم گیری و بقا در جهانی مرموز و خطرناک دعوت میکند. اگر طرفدار بازیهایی هستید که بازیکن را در دل دنیا رها میکنند تا خودش راهش را پیدا کند، Atomfall تجربهای فراموش نشدنی برایتان خواهد بود.
مدت زمان بازی Atomfall:
- داستان اصلی بازی: 9 ساعت
- ۱۰۰ درصد داستان: 14 ساعت
نقد و بررسی گرافیک بازی Atomfall
گرافیک Atomfall شاید از نظر فنی با بازیهای AAA قابل مقایسه نباشد اما سبک هنری آن دقیقاً جایی میدرخشد که بسیاری از بازیهای بزرگ شکست میخورند. بازی با الهام از فیلمهای آخرالزمانی دهه ۸۰ میلادی، فضایی خلق کرده که هم نوستالژیک و وهم آلود بوده و همچنین مملو از جزئیات واقع گرایانه است. این تضاد دل نشین بین واقعیت و تخیل، هویت بصری خاصی به بازی داده که آن را از دیگر آثار ژانر پسا-آخرالزمانی متمایز میکند.
نورپردازی در Atomfall نقش مهمی در خلق اتمسفر ایفا میکند. افکتهای دینامیک نور، مه و تشعشعات رادیو اکتیو نه تنها چشم نواز هستند، بلکه در خدمت حس و حال داستان نیز عمل میکنند. مثلاً در مناطقی که سطح آلودگی بالا است، رنگها به شکلی سرد و پژمرده درمی آیند و در مناطقی آرام تر، نور طلایی خورشید از لابه لای برگها عبور میکند و حس آرامش کوتاهی را القا مینماید.

طراحی محیطی بازی نیز قابل تحسین است. هر منطقه از نقشه از شهرهای متروک، اردوگاههای نظامی و تونلهای زیرزمینی گرفته تا جنگلهای غبار آلود و روستاهای درب و داغان هویت بصری متمایز و قابل تشخیصی دارد. این تنوع بصری، نه تنها به زیبایی بازی کمک کرده، بلکه تجربه اکتشاف در دنیای Atomfall را هم جذابتر و کمتر تکراری کرده است.
مدل سازی کاراکترها و انیمیشنها شاید در سطحی سادهتر نسبت به بازیهای پرهزینه باشد، اما با سبک گرافیکی بازی هماهنگ هستند و از یکپارچگی بصری اثر کاسته نشده است. همین هماهنگی بین اجزای فنی و هنری باعث شده که فضای بازی همیشه باور پذیر باقی بماند، حتی اگر از نظر فنی خیره کننده نباشد.
در نهایت باید گفت که Atomfall در بخش گرافیک با تکیه بر سبک هنری هوشمندانه، نورپردازی اتمسفریک و تنوع محیطی بالا، تجربهای بصری ماندگار ارائه میدهد. گرافیک آن ممکن است چشم نوازترین بازار نباشد، اما به خوبی در خدمت داستان، فضا سازی و گیم پلی عمل میکند و همین موضوع آن را تبدیل به یکی از نقاط قوت بازی کرده است.
نقد و بررسی موسیقی و صداگذاری بازی Atomfall
در دنیای بی رحم و مرموز بازی Atomfall، چیزی که بیش از هر چیز دیگری شما را در اعماق فضای بازی فرو میبرد، صدا است. طراحی صوتی بازی به قدری دقیق و تأثیرگذار است که در بسیاری از لحظات، بیشتر از آن چه میبینید، آن چه میشنوید شما را درگیر خود میکند.

زمزمه باد میان شاخههای درختان، صدای زوزه موجودات جهش یافته، خش خش قدمهایی که روی خاک و برگ خشک شنیده میشود و حتی سکوتهای سنگین میان این صداها به طور هنرمندانهای حس ناامنی، تنهایی و تعلیق دائمی را به بازیکن منتقل میکنند. این صداها بخشی جدا نشدنی از اتمسفر بازی هستند که با دقت تمام در خدمت روایت و فضا سازی قرار گرفته اند.
در کنار طراحی صدا، موسیقی متن بازی نیز عملکردی تحسین برانگیز دارد. برخلاف برخی آثار هم سبک که موسیقی را به طور پیوسته در پس زمینه پخش میکنند، در Atomfall موسیقی با ریتم روایی داستان هماهنگ است. به صورت کلی تمهای موسیقیایی بازی حال و هوایی سرد و راز آلود دارند. در مجموع، موسیقی و صداگذاری در Atomfall فراتر از صرفاً خوب عمل کرده اند؛ آنها مانند نبض بازی، همواره در پس زمینه میتپند و به خوبی در خدمت اتمسفر، داستان گویی و گیم پلی قرار گرفته اند.
حداقل سیستم مورد نیاز بازی Atomfall
- ویندوز: ویندوز 10
- پردازنده: Intel CPU Core i5-9400f
- رم: 16 گیگابایت
- کارت گرافیک: Nvidia 2060 6GB
- فضای مورد نیاز: 60 گیگابایت
جمع بندی پروچس
بازی Atomfall تجربهای منحصر به فرد در میان آثار پسا-آخرالزمانی ارائه میدهد. این بازی ترکیبی از روایت داستانی جذاب و راز آلود با الهام از تاریخ واقعی، فضا سازی هنری و نوستالژیک، گیم پلی سندباکس و مبتنی بر اکتشاف و طراحی صوتی تأثیرگذار که همگی در کنار هم دنیایی زنده، مرموز و پر تنش خلق کرده اند. این عنوان با وجود محدودیتهای فنی، با انتخابهای هنرمندانه در زمینه گرافیک، موسیقی و روایت، توانسته جایگاه خاصی برای خود در میان بازیهای مستقل و داستان محور پیدا کند و تجربهای به یادماندنی برای علاقه مندان به ژانر ماجراجویی و بقا رقم بزند.
بازی Atomfall را بخرید چون:
Atomfall یک تجربه متفاوت و خاص در میان بازیهای پسا-آخرالزمانی است که با روایت داستانی مبتنی بر واقعیت تاریخی، گیم پلی غیر خطی و آزادی عمل بالا، شما را به دل دنیایی مرموز، پر تنش و غنی از جزئیات پرتاب میکند. اگر عاشق بازیهایی هستید که مسیر را به شما نشان نمیدهند، بلکه شما را به کنجکاوی، اکتشاف و تصمیم گیری وادار میکنند، این عنوان میتواند ساعتها شما را غرق خود کند.
بازی Atomfall را نخرید چون:
اگر به دنبال یک بازی با گرافیک تکنیکی سطح بالا، مبارزات روان یا ساختار مرحلهای کلاسیک هستید، Atomfall ممکن است شما را ناامید کند. گیم پلی آن بیشتر مبتنی بر کشف و روایت آهسته است و نبود راهنمایی مشخص یا مأموریتهای واضح، ممکن است برای برخی بازیکنان گیج کننده یا خسته کننده باشد. همچنین ضعفهایی مثل هوش مصنوعی غیر متعادل میتواند تجربه را در لحظاتی دچار افت کند.
بررسی نقاط قوت بازی Atomfall
- آزادی عمل در گیم پلی
- ترکیب مناسب ژانرهای مختلف
- اتمسفر و فضا سازی فوق العاده
- ارزش تکرار قابل توجه
- داستانی درگیر کننده
بررسی نقاط ضعف بازی Atomfall
- عدم تعادل هوش مصنوعی
امتیاز بازی Atomfall از نگاه پروچس: 8 از 10