بهترین و پرفروش ترین کتاب های شطرنج در سال 2024

مطالعه کتابهای خوب شطرنج ، بهترین راه برای افزایش مهارت شطرنج شماست اما تعداد کتاب هایی که در مورد شطرنج وجود دارند, کم نیستند و انتخاب بهترین کتاب شطرنج از میان آنها کار دشواری است و احتمالا شما را دچار سردرگمی خواهد کرد، چرا که دقیقاً نمی دانید با چه کتابی شروع و چگونه مطالعه کنید.

پروچس (شطرنج حرفه ای) راهنمای شما خواهد بود تا کتاب هایی با دسته بندی مناسب و متناسب با سطح خودتان را انتخاب کنید. در این مطلب جامع، ابتدا کتاب های برتر شطرنج کلاسیک و سپس کتاب های مناسب سطح مبتدی و پیشرفته شطرنج را معرفی کرده و در انتها نیز به معرفی کتابهای شروع بازی، وسط بازی و آخر بازی و همچنین بهترین کتاب های شطرنج برای کودکان میپردازیم.

بهترین کتاب های شطرنج کلاسیک

کتاب بابی فیشر شطرنج یاد می دهد (Bobby Fischer Teaches Chess)

یادگیری نحوه بازی شطرنج، توسط یکی از اسطوره های شطرنج در تمام دوران، برای بسیاری از شطرنج بازان موثر بوده است. همچنین، این کتاب بابی فیشر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های شطرنج است که همه چیز از جمله نحوه حرکت مهره‌ها، مات‌های اولیه و نحوه حمله به حریف را پوشش می‌دهد.

بهترین کتاب شطرنج
کتاب بابی فیشر شطرنج یاد می دهد

حتی اگر از قبل می دانید که چگونه شطرنج بازی کنید، باز هم باید این کتاب را داشته باشید و یا آن را به خانواده و یا دوستانی که می خواهند این بازی فکری را یاد بگیرند، هدیه دهید.

خوانندگان این کتاب، از پایین ترین سطح در شطرنج، به میزانی از مهارت میرسند که برای انجام یک بازی سطح بالا، آماده می شوند.

کتاب چگونه شطرنج خود را ارزیابی کنیم (How to Reassess Your Chess)

ایده های شطرنج پوزیشنی و اهداف گشایش در بازی میانی، توسط اغلب شطرنج بازان نادیده گرفته می شود. این کتاب فرآیند فکری پشت اهداف بازی میانی و چگونگی تشخیص عدم تعادل در پوزیشن ‌ها را پوشش می‌دهد.

بهترین کتاب آموزش شطرنج
کتاب چگونه شطرنج خود را ارزیابی کنیم

در این کتاب، استاد بین المللی شطرنج جرمی سیلمن(IM Jeremy Silman)، نویسنده ای در سطح جهانی، با زبانی طنز و درک عمیق، از ضعف های شطرنج بازان آماتور می نویسد.

این کتاب برای طیف وسیعی از بازیکنان با ریتینگ 1200 تا 2000 طراحی شده است و ابزاری ارزشمند برای همه خواهد بود.

کتاب مسابقات بین المللی شطرنج زوریخ،1953(Zurich International Chess Tournament, 1953)

دیوید برونشتاین در این کتاب کلاسیک، مسابقات شطرنج بازان با میخائیل بوتوینیک را در تورنومنت قهرمانی جهان در سال 1953 بررسی می کند، همچنین این کتاب شطرنج، کاندیدای برجسته ای برای بهترین کتاب تورنمنت شطرنج در تمام دوران است.

بهترین کتاب های شطرنج
کتاب مسابقات بین المللی شطرنج زوریخ،1953

این کتاب، تنها تصویر از شطرنج حرفه ای در آن زمان نیست، اما اثری ست با متنی فوق‌العاده، که به خوبی نیز حاشیه‌نویسی شده است و به همین دلیل است که به یک اثر کلاسیک جاودانه تبدیل شده است.

نوشته ها و حاشیه نویسی های برونشتاین، مختص بازیکنان معمولی است و مخاطبان این کتاب، بازیکنان با ریتنگ 1200-2000+ هستند. همچنین اگر به کتاب هایی که بر مسابقات فوق العاده گذشته تمرکز دارند، علاقه مند هستید، می توانید دو کتاب نیویورک 1924 و نیویورک 1927 از الکساندر آلخین را مطالعه کنید.

60 بازی خاطره انگیز من(My 60 Memorable Games)

این کتاب یکی از برترین کتاب های شطرنج فیشر است که باید جزو اولین های این فهرست قرار بگیرد و شامل بهترین بازی های فیشر، به همراه حاشیه نویسی های اوست که داشتن آن برای هر طرفداری توصیه میشود. از خواندن این کتاب خسته نخواهید شد زیرا فیشر نظرات واضح و عمیقی را در مورد بازی های دیدنی خود ارائه می دهد.

بسیاری از افراد، بابی فیشر را در فهرست سه شطرنج باز برتر تاریخ، به همراه گری کاسپاروف و مگنوس کارلسن قرار می دهند.

بهترین کتاب برای یادگیری شطرنج

کتاب زندگی و بازی های میخائیل تال (Life and Games of Mikhail Tal)

آیا نیاز دارید که قدرت تهاجمی و تاکتیکی بیشتری را به بازی خود اضافه کنید؟ این تنها یکی از دلایلی است که باید این کتاب را بخوانید.

شخصیت میخائیل تال در این کتاب به زیبایی به تصویر کشیده شده است و شما با زندگی او آشنا می شوید. سبک نوشتاری جذاب او به تنهایی باعث شده است که این اثر مورد توجه علاقه مندان باشد. برای شناخت شخصیت تال، حملات نبوغانه و برخی از هوشمندانه ترین بازی هایی که تا به حال دیده اید، این کتاب را نادیده نگیرید!

بهترین كتاب تعليم شطرنج
کتاب زندگی و بازی های میخائیل تال

در اینجا یکی از مشهورترین جملات تال آمده است:

“شما باید حریف خود را به یک جنگل عمیق تاریک ببرید که در آن 5=2+2 است، و مسیری که به بیرون منتهی می شود فقط برای یک نفر کافی باشد.”

اگر به دنبال کتاب های بیشتری در مورد بازیکنان هجومی هستید، نگاهی به کتاب Fire on the Board اثر الکسی شیروف نیز بیندازید. همچنین اگر به دنبال بهبود توانایی‌های تهاجمی خود هستید، اثر کلاسیک دیگری که باید در نظر بگیرید، هنر حمله در شطرنج اثر ولادیمیر ووکویچ است.

بردهای استراتژیک کارپوف (Karpov’s Strategic Wins)

فهرست بهترین کتاب های شطرنج کلاسیک، بدون مجموعه بازی های یک بازیکن پوزیشنی کامل نمی شود. قبلاً در مورد کتاب های مجموعه بازی های فیشر و تال صحبت کرده ایم، اما اگر به دنبال آموختن راز بازی پوزیشنی از طریق تجزیه و تحلیل بازی ها هستید، آن را پیدا کرده اید. کتاب دو جلدی تیبور کارولی درباره قهرمان سابق شطرنج جهان، آناتولی کارپوف است که بسیار عمیق، اما در عین حال بسیار قابل فهم است.

کتابهای خوب شطرنج

پیشینیان بزرگ من (My Great Predecessors)

سری کتاب های پنج جلدی گری کاسپاروف، شامل بازی های تحلیل شده و پیشینه تاریخ شطرنج است که با اولین قهرمان جهان (ویلهلم اشتاینیتز) شروع می شود. او جزئیات تاریخ شطرنج را به سادگی و به شکلی بررسی می‌کند که شما را وادار می‌کند بنشینید و به مطالعه بپردازید.

کتابی که در آن یک غول شطرنج مانند کاسپاروف در مورد قهرمانان جهان (و رقبای آنها) بحث می کند و در عین حال دیدگاه خود را در مورد بازی های کلاسیک ارائه می دهد، ارزش مطالعه را دارد. ضمنا وقتی به تجزیه و تحلیل عمیق او از بازی‌های بزرگ می‌رسید، نکات آموزشی سطح بالایی را میبینید که باید آن ها را بیاموزید.

بهترین کتاب شطرنج جهان

بهترین کتاب شطرنج برای مبتدی ها

کتاب شطرنج 101 از دیو شلوس (Chess 101 by Dave Schloss)

نویسنده، خواندن کتاب شطرنج 101 را به عنوان یک دوره مستقل شطرنج برای مبتدیان، توصیه می کند. این کتاب همه نکاتی که یک مبتدی، برای انجام بازی باید بداند، از موضوعات پایه ای مانند صفحه و مهره ها گرفته تا ساختار و قوانین مسابقات شطرنج را ارائه می دهد. همچنین شامل بخش هایی در مورد نحوه مطالعه شطرنج و نکاتی برای برنده شدن در اولین بازی های شما نیز می باشد.

بهترین کتاب شطرنج فارسی

دانیل رنش، استاد بزرگ شطرنج که این کتاب را انتخاب کرد،می گوید:

«لحظه‌ای که کتاب شطرنج 101 را باز کردم، فهمیدم که دیو، کار بزرگی انجام داده است; این کتاب یک راهنمای واقعاً ساده برای یادگیری و لذت بردن از بازی شطرنج است. بسیاری برای این کار تلاش می‌کنند، اما تعداد کمی از کتاب‌های راهنمای شطرنج مبتدی واقعاً موفق می‌شوند تا همه چیز را به سادگی بیان کنند و در عین حال بهترین بخش‌های بازی شطرنج را برجسته کنند»

کتاب بابی فیشر شطرنج آموزش می دهد (Bobby Fischer Teaches Chess)

باز هم کتاب پرفروش بابی فیشر در این لیست قرار گرفته است و می توان گفت این اولین «کتاب آموزش شطرنج برای مبتدیان» است که توسط یک قهرمان جهان نوشته شده است!

کتاب مبتدی فیشر بر آموزش تاکتیک‌ها از طریق آموزش هدفمند تمرکز دارد، که از دانش‌آموز می‌خواهد فعالانه به سؤالات هر صفحه پاسخ دهد. رویکرد فیشر، ساده و در عین حال مبتکرانه و عمیق است و گام‌های درستی برای ساختن پایه‌های یک شطرنج‌باز بر می دارد.

کتاب استراتژی های برنده شطرنج برای بچه ها (Winning Chess Strategies for Kids)

استراتژی برنده شطرنج که برای کودکان 7 تا 13 ساله طراحی شده است بخشی از مجموعه کتاب های مبتدی جف کوکلی ( Jeff Coakley)است. این کتاب با قوانین شطرنج شروع می شود و به سرعت به ایده های استراتژیک مانند اصول باز کردن و گسترش مهره ها می رسد. همچنین شامل بخش هایی در مورد ترکیبات تاکتیکی، تکنیک پایان بازی و برنامه ریزی بازی میانی است.

بهترین کتاب شطرنج برای کودکان

کتاب The Steps Method از Rob Brunia

این کتاب یک دوره ی کامل شطرنج برای مبتدیان و شامل شش کتابچه ی راهنمای آموزشی و 20 کتاب کار است. این دوره و کتاب ها از مطالبی توسط دو معلم شطرنج هلندی تهیه شده است و عمدتاً در اروپا برای آموزش بازی به کودکان استفاده شده است، اما به گفته ناشر آن، این اثر بهترین کتاب برای یادگیری شطرنج است.

بهترین کتاب یادگیری شطرنج

این دوره، مبتنی بر یک برنامه گام به گام برای یادگیری شطرنج است؛ به این صورت که، کتاب‌ از معلمان می‌خواهد تا زمانی که «دانش‌آموز نتواند به طور منظم از مطالب قبلی در بازی‌های خود استفاده کند» درس بعدی را شروع نکنند.

کتاب شروع شطرنج (Beginning Chess) از Bruce Pandolfini

استاد بین المللی، بروس پاندولفینی به عنوان محقق کتاب های شطرنج، برای بازیکنان مبتدی و مشهور است.

بهترین کتاب شروع بازی شطرنج

این کتاب شامل مقدمه ای در مورد قواعد بازی قبل از پرداختن به مطالب عمیق است و حاوی بیش از 300 مسئله آموزشی شطرنج می باشد. پاندولفینی یک سیستم امتیازدهی برای دانش‌آموز ارائه می‌دهد که می‌تواند پیشرفت و نتایج خود را در مقیاس درجه‌بندی شده از کلاس‌های مبتدی تا حرفه ای رتبه‌بندی کند.

این کتابِ عالی، ویژه مبتدیان پر مشغله ای است که می خواهند در اوقات فراغت خود پیشرفت کنند.

بهترین کتاب های آموزش شطرنج پیشرفته

کتاب سیستم من اثر آرون نیمزوویچ (My System)

این کتاب به طور پیوسته جزو پنج کتاب پرفروش شطرنج در تمام دوران باقی مانده است و از سال 1925 توصیه استادان بزرگ و مربیان شطرنج بوده است!  این یکی از اولین آثاری بود که به عنوان یک کتاب تمرین برای شطرنج پوزیشنی در نظر گرفته شد، و در معرفی ایده‌های پوزیشنی بسیار مهم، مانند پیشگیری، زنجیر پیاده، مسدود کردن پیاده‌های رونده، استفاده از مرکز و… بسیار عالی عمل می‌کند.

کتاب سیستم من، بازیکنان قوی تر با ریتینگ 1500-2200 را هدف قرار می دهد.

بهترین کتاب شطرنج

مانند یک استاد بزرگ فکر کن(Think Like a Grandmaster)

همانطور که از عنوان آن پیداست، این کتاب نگاهی کلی به فرآیند فکری در شطرنج دارد. الکساندر کوتوف در این کتاب بسیاری از جنبه های مهم و کاربردی در شطرنج، از جمله رویکرد کلی به بازی و نحوه تصمیم گیری و … را مورد بررسی قرار می دهد.

بهترین کتابهای شطرنج

او ابزارهایی را، هم برای رشد تاکتیکی (درخت های تحلیل، حرکات نامزد و تمرینات محاسبه) و هم برای رشد پوزیشنی (ایجاد و اجرای طرح ها، جزایر پیاده، نقاط ضعف، تنش و غیره) به ما می دهد.

این کتاب، قطعاً بازیکنان پیشرفته (ریتینگ 1600-2200+) را هدف قرار می دهد، اما با این وجود یک اثر کلاسیک قوی است.

اگر به دنبال کتاب‌هایی هستید که موضوعات مشابهی را پوشش می‌دهند، نگاهی به کتاب درک حرکات شطرنج از جان نون و یا شطرنج منطقی ایروینگ چرنف نیز بیندازید.

بهترین کتاب شروع بازی شطرنج (Opening)

در اینجا نمونه‌ای از بهترین کتاب های شروع بازی شطرنج، از مبتدی تا پیشرفته و فراتر از آن را معرفی می کنیم.

کتاب گشایش های شطرنج (Chess Openings) از مایک بسمن

این کتاب از مایک بسمن، کتابی آموزنده برای مبتدیان تازه کار است، که بر استفاده از اصول و تکنیک های شروع بازی، تمرکز دارد. این کتاب نه تنها نحوه شروع بازی، بلکه چرایی حرکات انجام شده را نیز بررسی می کند.

بهترین کتاب برای یادگیری شطرنج

کتاب گشایشهای شطرنج، دارای فصول آموزشی زیر است:

  • گامبی مورا
  • دفاع نیمزو هندی
  • گامبی وزیر
  • دراگون سیسیلی
  • پیانو

کتاب بازگشت به مبانی: افتتاحیه (Back to Basics: Openings)

این اثر از کارستن هانسن، نه تنها یک دیدگاه کلی از اصول اولیه و تئوری گشایش را ارائه می دهد، بلکه اساساً هر نوع گشایشی از شطرنج را به صورت گسترده بررسی میکند.

پرفروش ترین کتاب شطرنج

این کتاب به طور خلاصه توضیح می دهد که هدف هر گشایش چیست و با بررسی چشم انداز هر گشایش، به شما کمک می کند تا گشایش مورد علاقه خود را پیدا کرده و آن را عمیق تر مطالعه کنید.

کتاب Mastering the Chess Openings

این کتاب از جان واتسون، مجموعه ای چهار جلدی و جامع، از تئوری، اصول، طرح ها و مضامین شروع بازی برای اکثر گشایش های اصلی است. اگر کسی به طور جدی به درک گشایش ها و به طور کلی نظریه های شروع بازی علاقه مند است، این کتاب یکی از بهترین منابع برای این منظور محسوب می شود.

برترین کتاب شطرنج

کتاب درک قبل از حرکت Understanding Before Moving

این اثر از هرمان گروتن شامل سه جلد با مضامین زیر است:

  1. درک قبل از حرکت 1: روی لوپز – ساختار های ایتالیایی
  2. درک قبل از حرکت 2 : ساختارهای گامبی وزیر
  3. درک قبل از حرکت 3 : ساختار های سیسیلی – قسمت 1: نادورف و شوونینگن

بهترین و پرفروش ترین کتاب شطرنج

هر جلد به طور خاص به توضیح ایده ها، ساختارهای پیاده ای، استراتژی ها و تکنیک های گشایشی اختصاص داده شده است. اگر قصد دارید یکی از این موارد را به عنوان گشایش اصلی خود انتخاب کنید، خرید این مجموعه کتاب ها به شما توصیه می شود.

کتاب My First Chess Opening Repertoire for White

این کتاب از وینسنت مورت، فهرستی از شروع بازی پویا، برای سفید ارائه می دهد که بر اساس حرکت اول e4 است و برای بازیکنان مبتدی تا متوسط طراحی شده است.

برترین کتاب آموزش شطرنج

هدف نویسنده ارائه مجموعه‌ای تهاجمی و در عین حال صحیح از گشایش‌هایی است که می‌توان آن را با یک مطالعه حداقلی آموخت؛ به این معنا که او به طور هدفمند مقدار مطالب را محدود به آن چیزی کرده است که برای درک مضامین اصلی کافی است.

این هدف نویسنده، به میزان قابل توجهی حجم مطالب مورد مطالعه را کاهش داده است.

کتاب گشایش های بهتر شطرنج (Better Chess Openings) از J.E.F. Kaan

این کتاب شروع بازی کاملی را برای هر دو بازیکن سفید و سیاه فراهم می کند و خواندن آن برای بازیکنان مبتدی، متوسط و پیشرفته مناسب است.

بهترین گشایشهای شطرنج

برای سفید، شروع بازی های مبتنی بر e4 وd4 ارائه شده است و برای سیاه، در مقابل e4، شروع بازی 1…e5 برای مبتدی و e6 دفاع فرانسوی برای بازیکنان متوسط را توصیه می کند.

بهترین کتاب وسط بازی شطرنج (Middlegame)

یک بازیکن خوب، در وسط بازی خودش را نشان می دهد جایی که نبرد واقعی شطرنج در آن نهفته است.

بازی میانی به بسیاری از مهارت های مهم شطرنج مانند محاسبه، قضاوت، ارزیابی و برنامه ریزی نیاز دارد که می‌توان با درک کلی، به خاطر سپردن خطوط انتخابی و تقویت تکنیک ها، به مهارت معقول در وسط بازی دست یافت.

کتاب های زیر برای تسلط در مرحله وسط بازی به شما کمک می کنند:

کتاب سازه های شطرنج (Chess Structure) نوشته ی Mauricio Flores

منظور از سازه‌های شطرنج، سازه‌های پیاده است، و نمی‌توان بیش از این تاکید کرد که موضوع ساختار پیاده برای شطرنج چقدر مهم است. بحث های فلورس واضح ترین و آموزنده ترین بحث هایی است که می توانید پیدا کنید. وقتی صحبت از استراتژی می شود، این کتاب باید در لیست مطالعه قرار بگیرد.

بهترین کتاب وسط بازی شطرنج

کتاب Underneath the Surface نوشته ی Jan Markos

این اثر، منحصر به فردترین کتاب بازی میانی است زیرا به هیچ موضوع خاصی نمی پردازد، اما مفاهیم و درس های تصادفی ای را ارائه می دهد که استاد بزرگ شطرنج، یان مارکوس در طول دوران حرفه ای بازی خود آموخته است.

کتاب وسط بازی شطرنج

این استاد بزرگ شطرنج، در ابتدا درس ها را به گونه ای عنوان می کند که به نظر می رسد تنها جنبه های شخصی برای او اهمیت دارد، ولی همه آنها بعدا روشن می شوند و در واقع به تحت تاثیر قرار دادن درس ها نیز کمک می کنند.

اشتیاق نویسنده به شطرنج و همچنین به اشتراک گذاشتن آموخته های مهم در برد و باخت، بینظیر و خواندنی ست.

کتاب هنر برنامه ریزی در شطرنج (The Art of Planning in Chess)

کتاب بازی میانی شطرنج

استاد بزرگ شطرنج،مک دونالدز جدا از تجزیه و تحلیل بازی ها، آنها را بر اساس شش موضوع استراتژیک مختلف دسته بندی کرده است:

  1. ستون های وحشیانه
  2. مورب های خطرناک
  3. از بین بردن یک نقطه ضعف
  4. محاصره در مرکز
  5. پیاده و میخکوب
  6. سوراخ های وحشتناک

چنین رویکردی ساده‌گرایانه به چالش ‌های شطرنج مدرن، درک آنچه را که روی صفحه می‌گذرد بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

از سوی دیگر، از آنجایی که بازی‌های شطرنج مدرن بسیار پیچیده‌تر از بازی‌های گذشته هستند، استفاده از متن به جای نشان دادن واریانت ها، گاهی ناکافی است. البته جوانب مثبت این کتاب بیشتر از معایب آن است.

کتاب اسرار استراتژی مدرن شطرنج(Secrets of Modern Chess Strategy)

کتاب آموزش شطرنج

در کتاب اسرار استراتژی مدرن شطرنج، استاد بین المللی جان واتسون موضوعات مختلف استراتژیک را از دیدگاه مدرن تحلیل می کند. موضوعات استراتژیکی مانند: مرکز و توسعه، اقلیت ها و اکثریت ها، پیشگیری، فداکاری مبادله و غیره.

شکی نیست که این اثر جان واتسون از هر کتابی که قبلاً ذکر شد پیشرفته تر است.

بهترین کتاب آخر بازی شطرنج (Endgame)

مرحله پایان بازی در شطرنج می تواند پیچیده ترین بخش از بازی باشد چرا که با یک حرکت اشتباه، کل چیزی را که در کل بازی به دست آورده اید به راحتی از دست خواهید داد. در این لیست، بهترین کتاب های پایان بازی شطرنج آورده شده که با مطالعه آن ها می توانید به آخر بازی مسلط شوید.

کتاب Dvoretzky’s Endgame Manual

هنگامی که این کتاب توسط استاد بین المللی شطرنج، مارک دوورتسکی (2003) منتشر شد، استادان و مبتدیان را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین کتاب دوورتسکی اولین کتابی است که می توانید برای یادگیری اصول شطرنج استفاده کنید که به طور شگفت انگیزی به مهارت های پایان بازی شما نیز کمک می کند.

کتاب آخر بازی شطرنج

کتاب 100 آخر بازی که باید بدانید (100 Endgames you must know)

خسوس دلا ویلا (Jesus de la Villa) کتاب فوق العاده 100 آخر بازی که باید بدانید را در سال 2008 منتشر کرد که درس هایی حیاتی برای شطرنج بازان دارد. خسوس تنها مفاهیم و اصول شطرنج را نمی نویسد بلکه خواننده را از دانش خود مطمئن می کند و سپس این اطمینان را به شما می دهد که نکات حیاتی را یاد خواهید گرفت و وقت خود را هدر نخواهید داد.

book chess

دوره کامل پایان بازی سیلمن Silman’s Complete Endgame Course))

اکنون یکی دیگر از بهترین کتاب شطرنج ها از جرمی سیلمن را مورد بررسی قرار میدهیم. ایده کتاب آخر بازی معروف سیلمن ساده است:

  • بازیکنانی باید بازی های پایانی را مطالعه کنند که سطح مهارت خود را می دانند.
  • به راحتی می توانید درگیر بازی های پایانی پیچیده ای شوید که به ندرت در بازی شما ظاهر می شوند.
  • اگر شما بازیکنی با ریتینگ 1300 یا پایین تر هستید، مطالعه پایان بازی های به شدت تئوریک احتمالاً برای شما وقت گیر خواهد بود.
  • اگر شما به پایان بازی ها علاقه داشته باشید، هیچ ایرادی ندارد، اما برای اینکه شطرنج‌باز بهتری شوید، بهتر است برخی از پایان‌بازی‌های اساسی و عملی را یاد بگیرید که در بازی‌های خود با آن‌ها مواجه خواهید شد.

سیلمن در این کتاب، دستورالعمل ها، مثال ها و اصولی را در اختیار شما قرار می دهد که باید بدانید!

کتاب شطرنج

بهترین کتاب شطرنج کودکان

اگر کودک شما عاشق شطرنج است یا می خواهید به او شطرنج یاد دهید، خرید یک کتاب شطرنج اولین قدم است؛ اما باید بدانید چه کتابی مناسب سن کودک شماست. اکنون چند کتاب شطرنج برای کودکان را معرفی می کنیم.

کتاب شطرنج برای کودکان (Chess for Kids) از Michael Basman

شطرنج برای کودکان، یک کتاب عالی و سرگرم کننده است که برای مبتدیان 8 تا 12 سال طراحی شده است و نه تنها توضیحات کامل و گرافیکی برای کمک به درک قواعد بازی به کودکان ارائه می دهد، بلکه تاریخچه شطرنج را نیز مرور می کند. باسمن، همچنین تاکتیک های ضروری و موارد دیگری را نیز آموزش می دهد.

کتاب چگونه پدر خود را در شطرنج شکست دهیم (How to Beat Your Dad at Chess)

این کتاب اثر Murray Chandler است که برای کودکان 8 سال به بالا طراحی شده است. این کتاب به افراد در هر سنی، بهترین راه برای شکست دادن حریفان قوی تر، از جمله اعضای خانواده و دوستان را آموزش می دهد!

پرفروش ترین کتاب شطرنج

این کتاب لذت بخش به خوانندگان جوان می آموزد که چگونه حریفان را به مات شدن وادار کنند، مهارتی که هر شطرنجبازی برای پیشرفت به آن نیاز دارد.

تاکتیک های شطرنج برای کودکان (Chess Tactics for Kids)

یک اثر عالی دیگر از استاد بزرگ شطرنج، موری چندلر! این کتاب برای کودکان 7 سال به بالا نوشته شده است و از ساختار مناسب برای کودکان استفاده می‌کند تا آموزش‌های تاکتیکی مرتبط را بدون تحت تأثیر قرار دادن خواننده ارائه دهد. نویسنده با استفاده از نمونه‌هایی از بازی‌های واقعی، ۵۰ تاکتیک فریبنده را به بچه‌ها آموزش می‌دهد که بازیکنان با تجربه برای برنده شدن در بازی‌های شطرنج از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بهترین کتاب شطرنج کودکان

کتاب شطرنج را به روش صحیح یاد بگیرید ( Learn Chess the Right Way)

این مجموعه جامع از کتاب‌های استاد بزرگ شطرنج و مربی شطرنج مشهور جهان، سوزان پولگار، برای دانش‌آموزان مسن‌تر یا پیشرفته‌تر است که آماده هستند شطرنج خود را به سطح بعدی برسانند.

بهترین کتاب شطرنج برای آموزش کودکان

این کتاب پر از درس های تاکتیکی و استراتژیک است و منبع مناسبی برای دانش آموزانی است که می خواهند واقعاً در بازی شطرنج تسلط پیدا کنند. این مجموعه بسیار مفصل تر از سایر کتاب های این لیست است و از نمودارها و تمرین های عملی زیادی تشکیل شده است که بچه ها را برای روزها سرگرم خود خواهد کرد!

بهترین کتاب های حل تمرین شطرنج

کتاب کار تاکتیک های شطرنج(Chess Tactics Workbook)

آل ولوم (Al Woolum) این کتاب را برای کودکان 10 سال به بالا نوشته است. این کتاب انتخابی برای بسیاری از معلمان شطرنج است و یک کتاب عالی برای والدین یا اعضای خانواده است که می‌خواهند با فرزندان خود وقت بیشتری بگذرانند.

  1. در این کتاب، 870 پازل شطرنجی را خواهید دید که در قالب و ساختار ساده ای ارائه شده اند.
  2. حل این پازل ها به خوانندگان کمک می کند تا مهارت های پیشرفته و تکنیک های حل مسئله را به دست آورند.
  3. برخلاف بسیاری از کتاب‌های دیگر، این یک کتاب کار واقعی است که خواننده را به حل کردن مسایل تشویق می‌کند.

کتاب تاکتیک های شطرنج

کتاب Everyone’s First Chess Workbook

کار بر روی تاکتیک های شطرنج و مات کردن به شما کمک می کند که در بازی های بیشتری برنده شوید. این کتاب دارای مجموعه کاملی از تاکتیک های اساسی، الگوهای مات، تمرینات، نکات و راه حل ها است. پیتر جیاناتوس 738 تمرین را بر اساس ده سال تجربه با هزاران دانش آموز در مرکز شطرنج شارلوت انتخاب کرده که گنجینه ای از درس هایی را ارائه می دهد که شما را به مدت یک سال مشغول نگه می دارد!

خرید کتاب شطرنج

کلامِ شطرنج حرفه ای:

یادگیری اصول و مبانی شطرنج، زمانی که یک شطرنج باز مبتدی هستید بسیار مهم است. مطالعه کتاب های مختلف شطرنج و همچنین شرکت در کلاس شطرنج های معتبر می تواند تاثیری فوق العاده در پیشرفت شما داشته باشد. در این بخش از پروچس( شطرنج حرفه ای)، بهترین کتاب های شطرنج از سطح مبتدی تا پیشرفته، کتاب های شروع بازی، وسط بازی و آخر بازی را معرفی کردیم. همچنین با بهترین کتاب های تعلیم شطرنج برای کودکان نیز آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب راهنمای مناسبی برای شما بوده باشد.

ضمنا میتوانید سوالات و نظرات خود را در زیر همین مطلب مطرح کنید.(سوالات و نظرات شما به سرعت منتشر میشوند)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *