شطرنج فدراسیونی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

52
شطرنج فدراسیونی چیست؟

شطرنج به عنوان یکی از بهترین بازی‌های فکری در جهان شناخته می‌شود. این بازی با فرمت‌های گوناگونی در سطح رقابت‌های بین المللی اجرا می‌شود که در این فرمت‌ها برخی قوانین متفاوت هستند. با این وجود برخی ویژگی‌های شطرنج در تمامی فرمت‌ها ثابت هستند. برای مثال مهره‌های استفاده شده استاندارد هستند و به مهره‌های شطرنج فدراسیونی مشهور هستند. در پایان این مقاله شما متوجه خواهید شد که شطرنج فدراسیونی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

شطرنج فدراسیونی چیست ؟

برای دانستن اینکه شطرنج فدراسیونی چیست باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. شطرنج فدراسیونی نوعی بازی شطرنج است که با استفاده از قوانین فدراسیون جهانی شطرنج اجرا می‌شود.

فدراسیون جهانی شطرنج که به اختصار با نام FIDE نیز شناخته می‌شود در سال 1924 تاسیس و در سال 1999 توسط کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شد. در حال حاضر بیش از 200 فدراسیون در کشورهای مختلف زیر نظر این فدراسیون بین المللی کار می‌کنند. این فدراسیون در همان ابتدای فعالیت خود قوانینی را مبنی بر نحوه اجرای شطرنج به صورت استاندارد تدوین کرد که این قوانین به قواعد شطرنج فدراسیونی مشهور می‌باشند.

لوگو فدراسیون جهانی شطرنج
لوگو فدراسیون جهانی شطرنج

انواع شطرنج فدراسیونی

حال که متوجه شدید شطرنج فدراسیونی چیست باید با انواع آن نیز آشنا شوید. صفحات شطرنج ویژگی‌های مشترکی دارند. همه این صفحه‌ها از 64 مربع با دو رنگ مختلف به صورت یکی درمیان تشکیل شده‌اند. رنگ استاندارد صفحه سفید و مشکی است اما ممکن است رنگ‌های دیگر آن را نیز مشاهده کرده باشید.


حتما بخوانید : انواع مختلف شطرنج


تمامی این صفحات از دو بعد عرضی و طولی تشکیل شده‌اند. به ردیف‌های افقی صفحه شطرنج فایل و به ردیف‌های عمودی آن رنک گفته می‌شود. هر بخش از فایل با یک حرف انگلیسی از A تا H و هر بخش از رنک با اعداد 1 تا 8 مشخص می‌شود. به این صورت شما می‌توانید مختصات هر مهره در صفحه را با یک حرف و یک عدد مشخص کنید.برای مثال در ابتدای بازی یک شاه در خانه E1 و شاه دیگر در سمت مقابل و در خانه E8 قرار دارد.

شطرنج فدراسیونی را بر اساس جنس صفحه شطرنج به 4 دسته تقسیم بندی می‌کنند:

  1. صفحه شطرنج فلزی
  2. صفحه شطرنج چوبی
  3. صفحه شطرنج پلاستیکی (پلی استری)
  4. صفحه شطرنج سنگی
صفحه شطرنج فدراسیونی
صفحه شطرنج

مشخصات مهره استاندارد شطرنج فدراسیونی

در قدم بعدی برای درک بهتر اینکه شطرنج فدراسیونی چیست باید با مشخصات مهره استاندارد آن آشنا شوید. جنس مهره استاندارد شطرنج فدراسیونی از چوب، پلاستیک یا ترکیبی از این دو می‌باشد. رنگ مهره‌ها باید در دو طیف مختلف روشن و تیره باشد. به همین علت معمولا دو رنگ مشکی و سفید در مهره‌ها استفاده می‌شوند. سایز هر مهره با مهره دیگر متفاوت است و به اندازه‌ای بزرگ طراحی می‌شود تا باعث حفظ ثبات و پایداری مهره در صفحه شود.

ارتفاع پیشنهادی فدراسیون برای مهره‌ها به شرح زیر است:

  • 9.5 سانتی متر برای شاه
  • 8.5 سانتی متر برای وزیر (ملکه)
  • 7 سانتی متر برای هر فیل (بیشاپ)
  • 6 سانتی متر برای هر اسب (نایت)
  • 5.5 سانتی متر برای هر قلعه (روک)
  • 5 سانتی متر برای هر سرباز

این مهره‌ها می‌توانند دارای سطحی با قطر حدودا 40 تا 50 درصدی نسبت به ارتفاع خود باشند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از مهره‌هایی با اندازه دیگر نیز استفاده کنید اما باید ترتیب اندازه‌ها با ترتیب استاندارد یکسان باشد. یعنی شاه از وزیر بلندتر، وزیر از فیل بلندتر و مابقی مهره‌ها نیز به همین ترتیب باشد. همچنین شکل این مهره‌ها بهتر است با استایل Staunton باشد. یک مهره استاندارد شطرنج نباید زیاد براق باشد تا چشم را اذیت کند.


بیشتر بدانید : ارزش مهره های شطرنج


مهره های شطرنج

بهترین شطرنج فدراسیونی

حال که کاملا متوجه شدید اجزای شطرنج فدراسیونی چیست ممکن است مایل به خرید بهترین شطرنج فدراسیونی باشید. در ایران چندین شطرنج فدراسیونی استاندارد وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

شطرنج فدراسیونی کیان

طراحی مهره‌های شطرنج فدراسیونی کیان بر پایه ی مدل Staunton می‌باشد. این محصول برای برگزاری مسابقات رسمی و غیر رسمی بسیار پرطرفدار است. امروزه در بیشتر مسابقات رسمی داخل کشور از این برند استفاده می‌شود.

شطرنج فدراسیونی کیان
شطرنج فدراسیونی کیان

جنس مهره‌های این شطرنج از پلاستیک فشرده می‌باشد که نسبت به مهره چوبی سبک‌‌تر است و دوام نسبتا بالایی دارد. جنس صفحه بازی این برند از فوم با کیفیت با دو رنگ سبز و سفید می باشد که در سایز 50 در 50 سانتی متر تولید شده است.

شطرنج فدراسیونی سیمرغ

شطرنج فدراسیونی سیمرغ دارای یک صفحه 35 در 35 سانتی متر می‌باشد که جنس آن پلاستیکی است. اندازه این مهره‌ها کمی نسبت به اندازه‌های استاندارد کمتر است و جنس آنها از پلاستیک فشرده با کیفیت می‌باشد. از مزیت‌های این محصول می‌توان به سبک بودن آن و امکان جابه‌جایی راحت‌تر اشاره کرد.

شطرنج فدراسیونی سیمرغ
شطرنج فدراسیونی سیمرغ

شطرنج فدراسیونی آیدین

شطرنج فدراسیونی آیدین دارای یک صفحه 42 در 42 سانتی متر می‌باشد. اندازه این مهره‌ها به حد استاندارد می‌باشد و وزن مهره‌ها در حدود 20 گرم تخمین زده می‌شود.

شطرنج فدراسیونی آیدین
شطرنج فدراسیونی آیدین

شطرنج فدراسیونی شهریار

شطرنج فدراسیونی شهریار دارای یک صفحه 46 در 49 سانتی متری می‌باشد که از فوم ساخته شده است. جنس مهره‌های این برند از پلاستیک فشرده و اندازه آنها کمی بزرگتر از مهره‌های استاندارد می‌باشد.

شطرنج فدراسیونی شهریار
شطرنج فدراسیونی شهریار

شطرنج چوبی فدراسیونی

همانطور که از نام آن پیداست، صفحه شطرنج این محصول از چوب ساخته شده است. ممکن است رنگ صفحه این شطرنج به جای سفید و مشکی کلاسیک، قهوه ای و کرمی باشد. جنس مهره‌های این محصول نیز از چوب‌ می‌باشد. هنگام خرید این شطرنج توجه داشته باشید که مهره‌ها بیش از حد براق نباشد. این محصولات بسیار شیک و مناسب هدیه دادن به پروچس پلیرها می‌باشند.

شطرنج چوبی فدراسیونی
شطرنج چوبی

مشخصات شطرنج فدراسیونی اصل

تمامی برندهای معرفی شده در این مقاله اصل و با کیفیت ساخت بالا می‌باشند.همچنین اگر منظور از اصل بودن محصولات، استاندارد بودن آنها باشد، تمامی این محصولات به صورت استاندارد طراحی شده‌اند. البته توجه داشته باشید که استاندارد بودن یک محصول به معنای امکان استفاده از آن در مسابقات رسمی نمی‌باشد.

در صورتی که قصد استفاده از شطرنج حرفه ‌ای را دارید می‌توانید از شطرنج فدراسیونی کیان با خیال راحت استفاده کنید.

راهنمای خرید شطرنج فدراسیونی

اگر قصد خرید شطرنج فدراسیونی دارید ممکن است در انتخاب برند مناسب به راهنمایی نیاز داشته باشید. در این مقاله ما مشخصات محصولات را به خدمت شما ارائه کردیم. با این حال اگر هنوز در رابطه با خرید این محصول شک دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *