لیست کامل اصطلاحات اتاق فرار

23
اصطلاحات اتاق فرار

عبارات و اصطلاحات مورد استفاده در اتاق های فرار، در طول رشد این صنعت در دو دهه‌ی گذشته، توسعه یافته اند. پس اگر می خواهید در دنیای اتاق فرار حرفه ای تر شوید و به زبان اتاق فرار صحبت کنید. آشنایی با اصطلاحات اتاق فرار بسیار توصیه می شود.

ما در پروچس یک واژه نامه جامع از کلمات، نام ها و عباراتی که هر گیمر حرفه ای اتاق فرار و یا کارمند اتاق فرار باید بداند، گردآوری کرده ایم. این دیکشنری اتاق فرار را مطالعه کنید و به زبان اتاق فرار کاملاً مسلط شوید.

رایج ترین اصطلاحات اتاق فرار:

اصطلاح هینت یا راهنمایی در اسکیپ روم به چه معناست؟

به هر گونه اطلاعات اضافی و سرنخی که توسط گیم مستر یا سیستم خودکار(معمولا مانیتور یا تلویزیونی که به آن کیوسک گفته می شود) برای کمک به بازیکنان یک تیم ارائه می شود هینت(Hint) گفته می شود. سیستم هینت دهی با توجه به ژانر و فضای اتاق فرار متفاوت است.

در برخی از اتاق های فرار امکان استفاده از تعداد محدودی (مثلا سه یا چهار) هینت وجود دارد.

اصطلاحات اسکیپ روم

نکته: هینت گرفتن نشانه ضعف نیست و نباید برای گرفتن آن خجالت کشید. بازیکنان حرفه ای می دانند که چه زمانی تقاضای هینت کنند.

انواع مختلف هینت در اتاق های فرار:

  • Excessive Hints یا نکات بیش از حد: هنگامی که بازیکنان به دلیل بی تجربه بودن و یا گم شدن در اتاق توصیه ها و راهنمایی های بیش از حد درخواست می کنند.
  • Leading Hint : هینتی که بدون هیچ درخواستی از تیم داده می شود و معمولاً زمانی ارائه می شود که یک تیم گم شده، ناامید به نظر می رسد یا زمان زیادی را صرف تلاش برای حل یک معما کرده است. این نکات باید ساده و بدون راه حل باشد. این راهنمایی ها همچنین می توانند به بازیکنان مبتدی تر و یا کسانی که Excessive Hints درخواست می کنند ارائه شوند.
  • Microphone Hint : نکاتی که گیم مستر بازی از طریق میکروفون ارائه می دهد.
  • Picture Hint : هینتی که روی صفحه کیوسک ظاهر می شود و تصویری را برای کمک به تیم نشان می دهد.
  • راهنمایی درخواستی یا Requested Hint : راهنمایی ای که تیم در طول بازی درخواست می کند. هینت درخواستی از قبل در سیستم تنظیم شده است و باید تا زمانی که منجربه حل آن معما شود ادامه داشته باشد.
  • راهنمایی ویدیویی یا Video Hint : راهنمایی ای که روی صفحه نمایش کیوسک نمایش داده می شود و ویدیویی از یک راه حل را نشان می دهد.

کیوسک:

نمایشگر رایانه ای تعاملی در اتاق بازی که برای ارائه نکات و راهنمایی به بازیکنان استفاده می شود. همچنین به عنوان تایمر شمارش معکوس و وسیله ارتباطی بین بازیکنان و گیم مستر بازی نیز استفاده می شود.

دیکشنری اسکیپ روم

اصطلاح بَک زدن در اتاق فرار:

یکی دیگر از تکنیک ها و اصطلاحات اتاق فرار بک زدن است و به زمانی اشاره دارد که یکی از بازیکنان برای جستجو به اتاق های قبلی مراجعه می کنند. از این تکنیک در بیشتر اسکیپ روم‌ها به ویژه در ژانرهای ترسناک آن استفاده می شود.

احتمالا می توانید حدس بزنید که در ژانرهای دلهره آور و ترسناک اسکیپ روم، چه چیزی انتظارتان را می کشد؛ زمانی که یک بازیکن به تنهایی به اتاق‌های قبلی برمی‌گردد، اوج ترس و دلهره را تجربه می‌کند. پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید!

جامپ اسکیر (Jump Scare):

این اصطلاح ایکیپ روم تکنیکی است که عموما در اتاق‌های فرار ترسناک و فیلم‌ها برای ترساندن بازیکنان یا غافلگیری آنها استفاده می شود و با استفاده از تغییرات محیطی ناگهانی اتفاق می افتد. ترکیدن وسایل، صداهای ناگهانی، ورود ناگهانی اکتور و تکان خوردن وسیله‌های اتاق، از جمله مهم‌ترین جامپ اسکیرهای اتاق فرار هستد.

گیم مستر یا بازیگردان (Gamemaster):

گیم مستر یکی دیگر از اصطلاحات اسکیپ روم است. منظور از گیم مستر، شخصی است که مسئول نظارت بر بازی، ارائه نکات و راهنمایی ها و همچنی اجرای قوانین است.

دیکشنری اتاق فرار

گیم مستر اتاق فرار، قبل از شروع بازی تمامی توضیحات لازم را به شما ارائه می دهد. توضیح سناریوی بازی و یادآوری قوانین اتاق، وظیفه دیگر گیم مستر اسکیپ روم است.

اکتور یا سوم شخص و یا بازیگر (Actor):

اکتورها افرادی هستن که در واقع مثل یک بازیگر برای اتاق فرار عمل می‌کنند، به صورت دوره ای ظاهر می شوند و حین بازی شما را می‌ترسانند. معمولا هدف این افراد ترساندن شما و القای حس دلهره و هیجان به بازیکن‌هاست.

اما ممکن است در  ژانرهای دیگر اتاق فرار نیز دیده شوند و نقش‌هایی مثل قصه‌گویی یا سرنخ‌دهنده داشته باشند.

دُنت تاچ (دست نزنید!)

در اتاق های فرار وسیله‌هایی هستند که با برچسب دنت تاچ از وسیله‌های دیگر جدا می شوند و نباید به آنها دست بزنید. البته نباید از این وسیله ها غافل شوید.

رمز یا Cryptogram  :

متنی که به صورت رمز نوشته می شود.

سرنخ Clue:

یکی دیگر از اصطلاحات اتاق فرار سرنخ نام دارد و به جزئیاتی در بازی اشاره دارد که بازیکنان برای فرار از اتاق باید آنها را تفسیر و حل کنند. این اصطلاح می تواند گیج کننده باشد زیرا گاهی اوقات با hint اشتباه گرفته می شود.

لغت نامه اتاق فرار

نرخ فرار بازی یا Escape Rate of Game:

به میزان موفقیت بازیکنان برای تکمیل موفقیت آمیز اتاق و فرار از آن گفته می شود. به طور کلی، سختی اتاق فرار با این مورد ارزیابی می شود.

زمان فرار Escape Time :

مدت زمانی که طول می کشد تا یک گروه ماموریت را تکمیل و از اتاق فرار کنند.

ساعت بازی Game Clock:

تایمر رسمی شمارش معکوس که اغلب در بازی نمایش داده می شود.

اتاق فرار خطی Linear:

این اصطلاح اتاق فرار به یک نوع اسکیپ روم اشاره دارد که در آن معما ها و پازل ها به ترتیب زمانی هستند، یکی به دیگری منتهی می شود و در یک خط مستقیم از یکدیگر پیروی می کنند.

جریان بازی بیش از حد خطی عامل غافلگیری را محدود کرده و می تواند برای بازیکنان قابل پیش بینی باشد.

اتاق فرار غیر خطی Non-linear:

اتاق فراری که از ساختاری که در آن هر معما به معمای بعدی منتهی می شود پیروی نمی کند. به طوری که چند پازل و معما را می توان به طور همزمان کامل کرد و تیم های مختلف ممکن است با ترتیب های متفاوتی به حل پازل ها بپردازند.

لغت نامه اسکیپ روم

شاه ماهی قرمز Red Herring :

اطلاعاتی که به حل معماها کمک نمی کند اما ممکن است بازیکنان را به اتلاف وقت و فکر کردن در روند حل پازل سوق دهد. این مورد می تواند بصورت عمدی یا غیرعمدی باشد.

قواعد Rules :

فهرست اعمال مجاز و یا ممنوع در اتاق فرار. نادیده گرفتن قوانین می تواند منجر به حذف بازیکنان مقصر از بازی می شود.

تیم Team:

گروهی از افراد که باید با آنها در اتاق فرار بازی کنید، ارتباط برقرار کنید و همکاری داشته باشید. اینها می توانند افرادی باشند که می شناسید و یا غریبه هایی که بواسطه اتاق فرار با آنها دوست شده اید.

سینگل روم (Single Room) :

ماجراجویی ای که فقط در یک اتاق اتفاق می افتد، بنابراین همه معماها و سرنخ ها در یک اتاق قرار دارند.

کلامِ پروچس:

در لغت نامه اتاق فرار سعی کردیم تا تمامی اصطلاحات اتاق فرار را که قبل از بازی باید با آنها آشنا شوید، معرفی کنیم. بدون دانستن این اصطلاحات اسکیپ روم، نمی توانید ادعای حرفه ای بودن داشته باشید!

ضمنا می توانید نظرات و سوالات خود را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *