انواع معماهای اتاق فرار و نکات مهم در حل آن ها

49
فضای مارپیچ مانند برای اجرای معمای اتاق فرار

یکی از بخش های جذاب و پرچالش اتاق های فرار، معماها هستند. آشنایی با انواع معمای اتاق فرار کمک می کند بهتر بتوانید آنها را حل کنید. اهمیت معماهای اتاق فرار به حدی است که بدون حل آن ها نمی توانید به مراحل بعدی بروید. اما چگونه معماهای اتاق فرار را حل کنیم؟

انواع معمای اتاق فرار

یک معما می تواند در درجات مختلف سادگی و سختی دسته بندی شود. در هر اتاق فرار معماهای مختلفی باید حل شوند. در ادامه در مورد رایج ترین این معماها حرف می زنیم.

یافتن کلید

یکی از معماهای رایج در اتاق فرار، پیدا کردن کلیدی است که راه ورود به مرحله بعدی است.

یافتن کلید در اتاق فرار برای حل معما
یکی از معماهای اساسی هر اتاق فرار، یافتن کلید برای باز کردن قفل است.

اکثرا یافتن کلید کار سختی نیست مگر این که اتاق فرار در ژانر ترسناک باشد، که در آن شما برای یافتن کلید مجبور به گشتن فضاهای مختلف و رعب آور هستید.

♦ قفل های اتاق فرار در انواع مختلفی از جمله کلیدی، عددی، حرفی، ترکیبی، پترنی و غیره وجود دارند که باز کردن هر یک با دیگری متفاوت است.

معمای اتاق فرار منطقی

این معماها به گونه ای هستند که برای حل آن ها بیشتر از دانش تان به منطق خود احتیاج دارید.

هر موضوع تکراری را باید با دقت بررسی کنید. به عنوان مثال 3 گلدان کاملا شبیه به هم می بینید در حالی که بقیه آن ها متفاوت هستند؟ در این صورت به احتمال زیاد گلدان های مشابه حرفی برای گفتن دارند.

♦ ذهن تان را محدود نکنید. معمولا پاسخ یک معما خیلی واضح و شفاف نیست. هر چه خلاق تر و در ابعاد وسیع تر به جوانب موضوع نگاه کنید، پاسخ آن را سریع تر پیدا خواهید کرد.

راز و رمزهای درون یک کتاب

اگر با اتاق فرار آشنا نباشید ممکن است فکر کنید تنها یک کتاب در مسیر شما قرار داده اند. اکثرا این گونه است که شما باید به متن کتاب دقت کرده و با رمزگشاییِ آن، راه حل خودتان را پیدا کنید.

نکات مهمی که به شما کمک می کند راحت تر بتوانید کتاب ها را رمزگشایی کنید:

  • برخی کتاب ها از نظر ظاهری و محتوایی به هم شبیه هستند. به این کتاب ها دقت کنید زیرا معمولا پیام هایی برایتان دارد.
  • نقاط اشتراک میان کتاب های مختلف را بیابید.
  • اگر نوشته عجیب و غریبی در کتاب می بینید ساده از آن عبور نکنید. گاهی کمی دقت به ظاهر این جملات، باعث می شود معانی آن ها را درک کنید.
  • گاهی معما به گونه ای طرح می شود که باید ابتدا کتاب ها را بر اساس حروف الفبا یا غیره مرتب کنید تا بتوانید معما را حل نمایید.

معماهای پر چالش

این معماها همان طور که از نامشان پیداست، معمولا با چالش های مختلفی همراه هستند. گاهی برای حل آن ها به قدرت بدنی هم احتیاج دارید.

تصویری از نقشه یک پازل اتاق فرار
میزان چالش معماهای اتاق فرار بسته به نوع آن ها متفاوت است.
  1. اگر طنابی در مقابل تان می بینید از کنار آن ساده عبور نکنید. گاهی لازم است این طناب را جا به جا کرده، به سمت های مختلف بکشید و یا هر کار دیگری انجام دهید تا سرنخ لازم را به شما بدهد.
  2. در صورتی که اکتورها پیچ گوشتی در اختیارتان قرار دادند، باید به دنبال پیچ هایی بگردید که قرار است شما را به مراحل بعدی راهنمایی کنند.

معماهای درگیر کننده حواس پنج گانه

برای حل این معماها باید شش دانگ حواستان را به کار بگیرید. بویی که حس می کنید، تصویری که می بینید، صداهایی که می شنوید و هر چیز دیگری می تواند برایتان نشانه مهمی باشد.

مهم ترین کاری که برای حل این معماها باید بکنید این است که متوجه شوید معما قرار است کدام حس شما را درگیر کند؟ بویایی؟ شنوایی؟ و یا دیگر حس ها.

  • گاهی ممکن است متوجه نورهای رنگی متفاوتی در اتاق شوید. توجه به این نورها می تواند سر نخ های خوبی به شما بدهد.
  • حواستان به حس بویایی تان باشد. معمولا در اتاق فرار از بوهای مختلف برای حل معماها استفاده می شود.

♦ گاهی لمس کردن اشیاء به حل معماها کمک می کند.

معمای اتاق فرار جدولی

گاهی معماهای مختلف شامل جداول کلمات متقاطع و حروف گمشده می باشند. به عنوان مثال ممکن است با شعری مواجعه شوید که یک کلمه از آن گم شده است. در این شرایط علاوه بر حافظه تان باید در اتاق فرار به دنبال آن کلمه گمشده بگردید.

معماهای ریاضی

در صورتی که در مسیر یک معما قلم و کاغذ دیدید به احتمال زیاد پای محاسبات ریاضی درمیان است. البته وقتی می گوییم ریاضی منظورمان انتگرال چند گانه نیست! محاسبات ریاضی اتاق فرار معمولا در حد ساده در نظر گرفته می شود.

  • گاهی لازم است ارتباط و یا اختلاف میان اعداد را پیدا کنید.
  • گاهی مقادیر مشخصی به شما نشان داده شده و ابزاری هم در اختیارتان قرار می گیرد که با کمک آنها مقادیر گفته شده را بکشید و یا محاسبه کنید. نتیجه این فعالیت معمولا یک عدد مشخص است که قرار است راهنمای شما باشد.
  • گاهی اعمال پایه ضرب، جمع، تفریق و غیره کاری است که در حل معما باید انجام دهید.

معماهای حل شونده با اعداد

این معماها به نوعی شبیه معماهای ریاضی هستند. اعدادی در اختیار شما قرار داده می شود که با توجه به آن ها می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید. این اطلاع می تواند یک عدد مشخص، جهت مشخص یا هر مورد دیگری باشد.

معمولا هر چه گروه قوی تر و همدل تری داشته باشید ساده تر می توانید این معماها را حل کنید.

گاهی در مسیر حل یک معما اعدادی در اختیار شما قرار می گیرد. در مراحل بعدی به شکل های گوناگون مثل نوشتن روی یک تخته سیاه یا برگه کاغذ، به شما نشان داده می شود که هر عدد معادل چه حرفی یا چه جهتی است. با توجه به اطلاعات داده شده می توانید به مرحله بعدی بروید.

معماهای بصری

دقت کنید که شما نمی توانید به همه وسایل اتاق فرار دست بزنید. در حقیقت قرار است بعضی از معماها فقط با حس بینایی شما حل شود. قبل از ورود به اتاق فرار مسئول مربوطه برایتان مشخص می کند که به کدام وسایل نباید دست بزنید.

تصویری از برخی موارد بصری در اتاق فرار برای حل معماها
در اتاق فرار باید به خوبی همه جزئیات را دیده و تحلیل کنید.
  • برای حل معماهایی از این دست کافی است از فاصله و زوایای مختلف به اجسام نگه کرده و تمامی جزئیات آن ها را در نظر بگیرید.
  • گاهی ممکن است اعداد، حروف یا شکل های مختلفی روی اجسام ببینید که راهنمای مراحل بعدی هستند.

معماهای فیزیکی

منظور از این معماها، چالش هایی است که به کمی کار فیزیکی احتیاج دارد. دقت کنید که نیازی به انجام کارهای خیلی سخت نیست.

کار فیزیکی گاهی می تواند باز کردن یک گره باشد. این گره ممکن است خیلی ساده و یا قدری گیج کننده باشد.

گاهی نیاز به جا به جایی اجسام کوچک و بزرگ دارید تا بخشی از معما حل شود. مثلا ممکن است جا به جا کردن یک آینه باعث شود نور به آن بتابد و سپس اعداد یا حروف مشخصی برایتان واضح شود. معمولا گیم مسترها قبل از بازی توضیحاتی به شما می دهند که هنگام جا به جایی اشیاء به کمک تان می آید.

معمای اتاق فرار ترکیبی

معمولا در اتاق فرار معماهایی را می بینیم که ترکیبی از تمامی معماهای گفته شده هستند. با آشنایی با انواع معماهای اتاق فرار راحت تر می توانید جنبه های مختلف یک معما را یافته و حل نمایید.

انواع معمای اتاق فرار
برای حل یک معمای ترکیبی باید به حل تمامی معماهای اتاق فرار مسلط باشید.

در حل معماها انعطاف پذیر باشید. هر لحظه ممکن است متوجه شوید که آن چه تا به حال فکر می کردید اشتباه بوده است. همیشه ذهن تان را به چالش کشیده و استراتژی های مختلفی را امتحان کنید.

شیوه حل معماهای اتاق فرار

برای حل معمای اتاق فرار باید کاملا هوشیار باشید. فارغ از این که معما از چه نوعی است هوشیاری شما باعث می شود بتوانید سریع تر به راه حل برسید. منظورمان از هوشیاری این است که باید نسبت به هر بو، صدا، نور و غیره دقت کافی داشته باشید. گاهی موارد خیلی کوچکی مثل یک تکه کاغذ کف اتاق می تواند برایتان نشانه بزرگی در جهت حل معما باشد.

نکته مهم دیگری که کمک می کند به خوبی از پس معماهای اسکیپ روم برآیید این است که با هم تیمی هایتان هم دل باشید. اگر هر کدام از افراد فکر کند که از بقیه باهوش تر است و تنها باید نظر خودش اجرا شود، بازی برایتان جذاب نخواهد بود. در نهایت به یاد داشته باشید که گذراندن یک زمان لذت بخش در کنار اعضای خانواده و دوستان و یادگیری بیشتر، مهم تر از نتیجه بازی است.

تیم هومشندانه ای بسازید

داشتن هم تیمی های خلاق و البته همدل باعث می شود سریع تر بتوانید معماهای اتاق فرار را حل کنید. البته باید بگوییم گاهی هم رفتن به اتاق فرار با افراد با ویژگی های متفاوت، باعث می شود خوش بگذرانید. مثلا وقتی یکی از شما شجاع تر و دیگری ترسوتر باشد، جذابیت هایی در حین بازی برایتان پیش می آید که تا همیشه خاطره خوبی خواهد شد.

لباس مناسب بپوشید

در اتاق فرار باید راحت باشید و لباس نقش مهمی در این راحتی دارد. شما که توقع ندارید با یک لباس تنگ یا خیلی بلند و به هر شکل دیگری دست و پاگیر، بتوانید سریع در اتاق فرار حرکت کنید؟ از طرفی راحت نبودن جسم شما باعث سردرگمی ذهن و فکرتان هم خواهد شد.

حواستان به حرف های گیم مستر باشد

هر کلمه از حرف های گیم مستر در واقع می تواند راهنمایی مهمی برای شما محسوب شود. عده زیادی از افراد فکر می کنند ماجرای اصلی از داخل اتاق فرار شروع می شود، در حالی که از حرف های گیم مستر شروع می شود!

تصویر یک درب و قفل در اتاق فرار
گیم مسترها معمولا نکات مهمی را به شما منتقل می کنند.

حواستان به نمادهای مرموز باشد

ممکن است در یک اتاق فرار با نمادهای زیادی مواجه شوید که معانی آن ها را نمی دانید. جای نگرانی نیست زیرا شما به معنی تمامی نمادها احتیاجی هم ندارید! در میان این نمادها برخی از آن ها به گونه ای هستند که معنی شان به شکل های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد، تنها کافی است به همان نمادها توجه کنید. معمولا مطابقت دادن نمادهایی که پیدا می کنید باعث می شود مرحله فعلی را حل کرده و به مرحله بعدی از چالش بروید.

یک لیدر انتخاب کنید

ممکن است در مراحل مختلف اتاق فرار احساس کنید نیاز به شخصی در موقعیت آلفا دارید. این شخص باید باهوش بوده و توانایی تصمیم گیری سریع را هم داشته باشد. اگر کسی در تیم دارید که تجربه خوبی از اتاق فرار دارد و به صورت کلی می تواند رهبر خوبی باشد او را به عنوان آلفا انتخاب کنید.

فضای کلی اتاق فرار را تحلیل کنید

در بعضی از اتاق های فرار چالش ها خطی است یعنی برای رفتن به مرحله بعد باید ابتدا از مرحله فعلی بگذرید. در این شرایط طبیعی است که همه اعضا باید روی مرحله فعلی کار کنند. اما اگر اتاق فرار غیر خطی باشد می توانید اعضای تیم را به تعدادی گروه تقسیم کنید و همزمان روی چالش های مختلف کار نمایید.

هدف را مشخص کنید

قبل از هر چیز باید بدانید که قرار است چه هدفی را دنبال کنید؟ پاسخ این سوال مشخص می کند که دقیقا باید در اتاق فرار چه کاری انجام دهید. توجه به قفل ها، پیام های مختلف درون اتاق و غیره می تواند هدف تان را روشن کند.

موشکاف باشید

در اتاق فرار باید حواستان به همه جنبه های اتاق باشد. بهتر است حتی برای چندین بار هم هر کدام از اجزاء را چک کنید تا چیزی از چشم تان نیافتد.

با همدیگر دوست باشید

منظورمان دوست واقعی است! برای موفقیت و حل معمای اتاق فرار باید ارتباط صادقانه و صمیمی ای با همه اعضاء داشته باشید. تنها در این صورت است که می توانید موانع را پشت سر بگذارید. مهم ترین نکته در این زمینه این است که منافع شخصی را به منافع گروه ترجیح ندهید.

منظم باشید

شاید فکر کنید که معماهای حل شده از ذهن تان بیرون می رود و دیگر کاری با آن ها ندارید. تعدد چالش های اتاق فرار می تواند باعث سردرگمی شما شود به شکلی که گاهی می بینید در پی حل معمایی هستید که قبلا هم تیمی هایتان حل کرده اند! مکان مشخصی را در نظر بگیرید، لوازم مربوط به معماهای حل شده را در آن جا قرار دهید و درباره آنها گفتگوهای کوتاهی داشته باشید تا هم جهت بودن اعضای تیم حفظ شود.

پیچیده سازی نکنید

 اعضای تیم در حال تلاش برای حل معماهای اتاق فرار
خیلی سخت نگیرید زیرا معمولا حل معماها به دانش قبلی احتیاج ندارد.

معمولا طراحی اتاق فرار به گونه ای است که شرایط برای همه یکسان باشد. یعنی چه؟ یعنی اگر شما تخصص خاص یا دانش بالایی در زمینه مشخصی دارید، به احتمال خیلی زیاد دانش تان در هیبچ کجای اتاق فرار به درد شما نمی خورد! بنابراین به دنبال راه ها و جواب های خیلی دشوار نباشید. جواب همیشه در داخل اتاق و اکثرا ساده است.

پر تلاش باشید

اگر قرار باشد در اتاق فرار خسته و ناامید شوید قطعا راه به جایی نمی برید. پیشنهاد ما این است که اسکیپ روم را در وهله اول یک بازی ببینید و از آن لذت ببرید. این نگاه باعث می شود تا دقایق آخر به خوبی تلاش کنید.

راهنمایی بگیرید

شما که از آن دسته افراد نیستید که راهنمایی گرفتن را ضد غرورشان می دانند؟ در زمان های لازم با گیم مست رمشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید.

خودتان را جای نویسنده بگذارید

نویسنده سناریو می داند که همه اجزای اتاق فرار به هم مربوط است. برای موفقیت بیشتر و سریع تر، خودتان را جای نویسنده بگذارید. اگر شما جای او بودید برای حل معمای پیش رو چه امکانی در اختیار بازیکنان قرار می دادید؟

کلامِ پروچس

انواع مختلفی از معماها در اتاق فرار دیده می شود. معمولا معماها به صورت ترکیبی و با درصدهای مختلف پیچیدگی اجرا می شوند. برای موفقیت در اتاق فرار باید بتوانید از پس حل تمامی معماها به خوبی برآیید.


سوالات پرتکرار شما

معمولا چه نوع معمایی در اتاق فرار استفاده می شود؟

بسته به سناریو، معماها می توانند متفاوت باشند. اکثرا از معماهای ترکیبی استفاده می شود که شامل انواع مختلف معماها می باشد.

می توانم به همه اشیاء اتاق فرار دست بزنم؟

این موضوع به سناریو و نوع اتاق بستگی دارد. قبل از بازی، گیم مستر در این زمینه راهنمایی تان می کند.

حل معما از طریق کتاب چگونه امکان پذیر است؟

حالات مختلفی برای این موضوع وجود دارد. مثلا ممکن است سرنخ را به صورت یک تصویر یا جمله در داخل کتاب ببینید.

0 0 رای ها
چقدر این پست مفید بود؟ بیشترین امتیاز=سمت چپ
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها